Ett sista försök med smalspår!

Köpes-bytes-säljes är till för privatpersoner med enstaka MJ-produkter: Felköp, plåtar som man aldrig hinner bygga färdigt och så vidare, men som kanske någon annan medlem är intresserad av.

Skriv i ditt inlägg vad du har eller är intresserad av, om du vill köpa, sälja eller byta och hur man kommer i kontakt med dig. Forumet har funktioner för att skicka e-post och PM för inloggade användare.

Radera ditt inlägg efter avslutad affär. Om något inlägg blir kvar väldigt länge kommer webbmaster skicka en förfrågan om annonsen fortfarande är aktuell.
Vagnverkstaden
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 31 mar 2015, 15:54

Ett sista försök med smalspår!

Inlägg av Vagnverkstaden »

Jag gör nu ett nytt försök med smalspår!
Tanken är att ha ett litet sortiment av etsade och gjutna vagnar, som blir uppbyggda på samma sätt som mina normalspårsbyggsatser, dvs kompletta, med gjutna tak osv.

Jag kommer också att ta fram ett antal byggdelar och hjul. Även ett par boggier är på gång - Ap boggien finns redan på lager, och gjuts nu i mässing.

På hemsidan under fliken SMALSPÅR finns det planerade sortimentet presenterat. Ett antal vagnar är beställda och levereras inom kort. Fop är nästan färdigritad, och DFo11t/p gjuts för tillfället.
Vagnverkstaden
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 31 mar 2015, 15:54

Re: Ett sista försök med smalspår!

Inlägg av Vagnverkstaden »

Nu finns ytterligare information om smalspårsortimentet på hemsidan www.vagnverkstaden.eu.

Det finns både en ny översikt, som en del modellpresentationer - dessa fylls på successivt.
Prislistan är också uppdaterad.

Anmäl dig till mitt nyhetsbrev för snabb och kontinuerlig information: info@vagnverkstaden.eu
Vagnverkstaden
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 31 mar 2015, 15:54

Re: smalspårslok

Inlägg av Vagnverkstaden »

En i mitt tycke begränsande faktor för svenskt smalspår är bristen på dragfordon. Jag undersöker därför intresset för några modeller ( återutgivning av Np, en lättbyggd, måttriktig modell av Z4p i båda varianterna.

Jag tar gärna emot förslag på dragfordon, dock inte ånglok!!!!! Ett Gp-projekt ger jag mig inte på igen.

Mer info får du om du skriver till info@vagnverkstaden.eu
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: Ett sista försök med smalspår!

Inlägg av K Lemming »

Bra initiativ men det fanns ju inte värst mycket dragfordon (lok/lokomotorer) på smalspår om det inte ska vara ånglok. På 1067 fanns väl i princip bara Zt och Z4t. På 891 fanns ju lite mer men det känns som det mesta redan finns, Zp från VVA, Z2p minns inte vem som tog fram. Bygg-Svenskt? Z4p från Rimbo Grande (är den inte måttriktig?), Tp från Bygg-Svenskt (och tidigare Brimalm), T2p från Rimbo Grande, sista generationens "Z4p" som byggdes i 2 ex. till Katrinefors Bruk finns från Bygg-Svenskt.
Vad jag kan komma på på rak arm som inte finns är väl MÖJ's DEVA lok och DONJ's fyra 2-axliga dieslar samt Schoema loket i Norrsundet. Sen fanns det ju även några ackumulatorlok här och var som t.ex. det vid Böksholms Bruk, ULJ har väl också ett av liknande typ.
Någon med fler tips?
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Ett sista försök med smalspår!

Inlägg av Patrik E »

Z6p är väl det enda som finns kvar att göra. Bägge finns ju t o m kvar. Definitivt lämplig som gjuten modell.
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: Ett sista försök med smalspår!

Inlägg av K Lemming »

Tillägg: Efter lite funderande på tåget hem från jobb slog det mig att det så klart fanns lite elfordon också, som bl.a loken på SRJ. Elloken på NKlJ finns redan att få tag på från Bygg-Svenskt. Dock är det väl väldigt få smalspårsbyggare som kör elektrifierat skulle jag gissa. SRJ hade även dieselloket 55, sen ombyggt till ellok och sedermera med SJ littera Bdp 3255 och där ULJ nu är i färd med att återbygga det till dieselelektriskt lok igen. Tidigare nämnda ackumulatorlok hos ULJ är HB 5 och HB hade väl även två udda(?) diesellok varav iaf ett ASJ lok som var ganska snarlikt DONJ's linjedieslar. Sen finns ju även dieslarna på HFJ/HBA, 4(?) st linjedieslar och en växlingsmaskin, men då är vi inne på 802 mm.
Nu får någon annan fylla på.
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: Ett sista försök med smalspår!

Inlägg av K Lemming »

Patrik E skrev:Z6p är väl det enda som finns kvar att göra. Bägge finns ju t o m kvar. Definitivt lämplig som gjuten modell.
Just det, Z6p glömde jag ju helt av.
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Ett sista försök med smalspår!

Inlägg av Klas Blomberg »

Sen har vi ju VGJ 51 - ett snyggt lok, men fanns bara i ett exemplar, gick på en bana och stod mest på verkstad....
Ritning/skiss fanns i ett gammalt nummer av Smalspårigt

Bild

Bild

Bild
Vagnverkstaden
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 31 mar 2015, 15:54

Re: Ett sista försök med smalspår!

Inlägg av Vagnverkstaden »

Etsplåtar till Cop Görlitz ( även CDop, f.d. ÖJ-varianten samt den svetsade), olika VGJ C 1035 i olika varianter samt NÖJ ASJ Cp vagnar i olika varianter är beställda.
Jag väntar också på ritningar till VJ 500, vilket innebär att jag kan göra loktåget Växjö - Hultsfred komplett!

Även alla godsvagnar finns på lager, men leverans av dessa fördröjs av bristen på axelboxar. Du kan dock få leverans utan dessa ( mot prisavdrag).

Fråga om modeller
Jag har filer på Gq, SÖJ öppna boskapsvagnar och även LSSJ CD 24 och LCJ C5. Finns det önskemål att ta upp dessa igen - nu som kompletta modeller.
Detta gäller även de korta "fyrfönstervagnarna"

Boggier
Mässingsgjutna boggier till Cop Görlitz och smalspåriga balansboggier är på gång. Ap boggin finns på lager (mässingsgjutning)

Lokbyggsatser
Fler beställningar behöver jag!

Underreden till Np får jag fram till de som beställt. Jag beställer dessa efter nyår, om någon mer vill ha!

Kp kan vi glömma - det går inte att göra kåpor, med endast 11 st beställda! Om inget radikalt händer stryker jag denna!

Z4p rullar på bättre - lika fördelat på båda varianterna! Min tilltänkta leverantör av underreden meddelar att han inte har kapacitet att göra så många. Jag får leta vidare.......

Jag skrev i ett brev att jag ser bristen på dragfordon till smalspår som en hämmande faktor för att öka intresset för smalspår!
Det betyder inte att jag har planer för ytterligare lokmodeller för tillfället. Jag kan dock direkt säga att ånglok inte är aktuellt, inte heller elektriska fordon.
Därmed finns inte så mycket kvar att välja på:
SRJ 50 "Grisen"
Z6p
VGJ 51
HSJ deva, som det tydligen inte fins några ritningar på!
VB deva

Som vanligt finns alltid möjlighet att förhandsbeställa (vilket underlättar för mig)! Botanisera i prislistan och på hemsidan!
Jan-Erik Sundlin
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 20:01

Re: Ett sista försök med smalspår!

Inlägg av Jan-Erik Sundlin »

Hallå
Vad är det för lok SRJ 50 "grisen" och Z6p ??

Hälsningar
Jan-Erik S
Skriv svar