DONJ på spåret.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Daniel Bergqvist »

En sak till. Om du använder "lamellkopplingen" ovan så försök få CD-skivan att vara fäst i vändskivan, inte i axeln. Om lamellkopplingen sitter mellan vändskivan och CD-skivan kommer du bli tvungen att justera vändskivans 0-punkt varje gång lamellkopplingen släpper, vilket kommer skapa en massa irritation för dig.

Har du däremot lamellkopplingen mellan motorn och CD-skivan, och att CD-skivan och vändskivan sitter fast ihop, bör du ha en gräns för hur långt motorn kan snurra innan den avbryts. När du startar upp systemet så är ju första åtgärden att snurra vändskivan tills du hittar 0-punkten, men om vändskivan har hakat upp sig kommer Arduinon aldrig få signalen att vändskivan har nått 0-punkten. Och om du då inte har lagt in någon max-gräns för hur långt motorn får snurra så kommer motorn bara fortsätta snurra i all oändlighet, med risk att friktionen mellan gummiringarna skapar värme vilket inte är så bra.

När du väl har fått vändskivan att snurra med Arduinon så vet du hur långt ett varv är. Sätt då en gräns för hur långt motorn får gå när den söker efter 0-punkten innan den avbryts. 1,5 varv räcker bra. Har motorn kört vändskivan 1,5 varv och inte hittat nollpunkten är något fel.

Är du osäker på vad jag menar med ovanstående så slå en signal eller skicka ett mail. Jag är dock lite upptagen denna vecka och kan vara svår att nå, men nästa vecka har det lugnat ner sig.

Med vänlig hälsning
Daniel
Peter Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 16:15

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Peter Andersson »

Man borde kunna få friktionskopplingen genom att byta ut den tandade remmen mot en slät dito med lagom friktion.

Mvh
Peter Andersson
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Björn D »

Först måste jag säga att jag är mäkta imponerad över vändskivan, gillar öppna vändskivor.
Sedan tror jag på Daniels kopplingslösning, att skivan inte är fäst vid centrumaxeln utan bara roterar kring denna tillsammans med indexeringsskivan.

En alternativ koppling skulle vara att ha två lameller där den ena är fäst på drivaxeln och den andra i vändskivan. I lamellen som är fäst på drivaxeln borrar man ett hål där en kullagerkula kan få plats halvvägs ned och kulan limmas fast i detta. I den övre lamellen borrar man ett likadant hål för kulan, hålet ska dock vara lite för litet så att den övre lamellen inte kan sjunka ned helt över ”sin kulhalva”. Skulle skivan fastna lyfts skivan upp av kulan. Fördelen/nackdelen är att skivan går lätt att lyfta ur (eller ramla ur om man vänder på anläggningen) och att den fixeras i samma läge från en gång till en annan. Lösningen borde eliminera behovet att ha indexeringsskivan monterad tillsammans med vändskivan men det skulle ju inte skada. Lösningen är inte min egen utan jag har sett den någonstans där man önskade en momentbegränsning, kan det ha varit i en skruvdragare?

Sedan undrar jag om du tänker fästa skivan så att den är monterad ”fast på axeln”? Verkliga skivor balanserar ju på centrumpivån och vändskivan är lite av en gungbräda när man kör upp på den för att sedan balansera loket på centrumpivån. Jag vet inte om det riktigt ger utdelning i modell, i alla fall inte i de mindre skalorna men kanske i nollan. Men det komplicerar ju saker och ting.

Ytterligare en fundering är hur lätt det är att få det att fungera med ett så litet remhjul i centrum. Alla små spel förstoras ju upp mångfalt ute vid vändskivans periferi. De kommersiella vändskivor som jag sett har alla haft drivningen vid skivans periferi. Hur stort spelet är i din drivning är ju något som är svårt att avgöra om man inte känner på grejorna. Jag skulle kunna tänka mig att det skulle vara bättre att välja ett tandhjul som har skivans diameter. Ett alternativ som jag sett i England är att använda en kedja, allt byggt med Mecanodelar. I brist på Mecanodelar skulle man kunna utgå från den kedjesats som Fohrmann har. Man skulle då behöva tillverka en egen kuggkrans för vändskivan men då kuggarna verkar att ha en cirkulär kuggform borde det gå att tillverka relativt enkelt även om det blir en hel del borrande och filande.

Rune Tjörnfors har byggt en fungerande täckt vändskivan med en stegmotor och jag har bestämt för mig att han beställde en ett stort kugghjul från AB Kuggteknik (minsta ordervärde 5000 kr!) att montera på vändskiveaxeln och låter ett litet drev på stegmotorn driva på vändskivans kugghjul. En annan möjlighet vore att använda ett kuggremshjul med stor diameter. OEM Motor i Tranås har ett 72 kuggars med en delningsdiameter på 69 mm och Motion Co i England ett 100 kuggars med en delningsdiameter på 95 mm.

Men mina erfarenheter av mecka med stegmotorer är helt obefintliga, liksom kunskapen. Hur man kan programmera en Arduino för att styra en vändskiva skulle vara en mycket trevlig artikel i Smalspårigt. (Så slipper jag tänka ut en egen lösning.)

Slutligen en liten nyfikenhet, hur tänker du strömförsörja spåret på vändskivan?

Mvh
Björn D
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Varför man har hund.

Hundägande innebär alltid promenader. För mig innebär dessa promenader tid till fundering.
Här är vad som då hitills, med beaktande av goda råd, kommit fram.
Kulkoppling..JPG
Kulkoppling..JPG (60 KiB) Visad 5984 gånger
En kullkoppling med hålaxel.
Den yttre axeln är den som kommer från drivningen och via en kulkoppling överför rotationen till den inre axeln. Kulorna är inköpta hos Kullagergrossisten https://www.kullagergrossisten.se , ett företag snabbare än Vilde Bill Hicock. Skivorna är gjorda i Delrin och har symmetriska hål där de 3 kulorna ligger. På den inre axeln skall, längst ner, skivan monteras, alltså direkt till vändskivan. Den axeln är 2 mm och lagrad i den yttre axeln med ett kullager. Det är lite funderingar över hur medbringaren till vändskivan skall ordnas men troligen blir den inre axeln fast sammansatt med densamma. Allt är fjäderbelastat nedåt dels för att ge tryck på kopplingen dels så är vändskivan aningen skev vilket då elimineras.

Mvh LH

Ps Roco känner sig glad att ha kunnat bidragit.
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Tur att man gör som man vill.

Data är inte min grej! Har försökt programmerat vändskivan i flera veckor men det blir inte bra. Jag får den att snurra och gå till exakt samma ställe och nollställningen funkar oxå. Men ihopkopplat så att maskineriet nollställer sig automatiskt ner strömmen slås på. Näpp! Det blir väl som vanligt att nån i yngre tonåren med en enkel och elegant programsnutt och med ett nedlåtande smil fixar det hela.
Så jag har börjat på nåt annat. Hjulen till Malleten.
Hjulcentra1.JPG
Hjulcentra1.JPG (43.11 KiB) Visad 5787 gånger
Hjulringarna är ju svarvade och hjulcentra frästa. Nu skall dessa centran få ett centralt hål, 2.8 mm vinkelrätt mot en plan baksida.
hjulcentra.JPG
hjulcentra.JPG (38.44 KiB) Visad 5787 gånger
Att centrumborra är nog svårt, det kommer inte att centrera hur bra borr man än använder utan här gäller att svarva i en och samma uppsättning.
Det görs med ett stål gjort av en vanlig 2 mm borr som slipas till. Jag försöker svarva hålet till "trög glidpassning" vilket i dessa dimensioner är svårt att få till enligt gängse toleransnormer. Kör tills det känns bra.
Hjulcentra2.JPG
Hjulcentra2.JPG (86.69 KiB) Visad 5787 gånger
Sen ska de svarvas till rätt ytterdiameter med hjälp av jiggen till höger på bild.
Mer om detta senare.

Mvh LH

Ps Vovven, Roco, anser sig "överpromenerad" efter senare tids datastrul.
Överpromenerad???
Men hallååå
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Tobias Ljung »

Fantastiskt jobb med Mallethjulen, imponerande. Hur har du tänkt få vevtappshålet i rätt position?

Ramlade över den här tyska vändskivedrivningen, om du inte skulle hitta någon yngling för programmeringsjobbet:
http://www.mttm.de/Drehscheibe_V4.pdf
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Mallet skrev:[
Sen ska de svarvas till rätt ytterdiameter med hjälp av jiggen till höger på bild.
Mer om detta senare.
Ser frem til et fyldig photo-essay om dette!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Björn D »

Hej Lars!

Har med stort intresse följt din tråd, ämnet har ju varit ganska varierat. Men nu har jag några frågor. Du gjuter hjulcenter i polyuretan.

Vad är det för polyuretan som du använder och vart får du tag i den?
Hur är det att bearbeta polyuretan, vilken skärhastighet använder du?
Hur formstabil är den, en del polyuretankorgar och tak har haft en förmåga att slå sig, borde inte vara något problem när det gäller dins små delar.

Kastar lystna blickar på din stegchuck (eller vad heter det på svenska?). Skulle vilja tillverka en egen till min lilla Unimat 3. Fohrmann har ju en egen variant som man monterar i en chuck men jag skulle vilja montera den direkt på spindeln. Jag är därför intresserad av att se foton på själva steginsatsen i det fria, gärna någon snett bakifrån, en vy som man normalt inte får se i olika urmakerikataloger. Gissar att insatsen dras in via en dragstång i konan, men vilken konisk vinkel har den? Delen som fästs (gängas på?) spindeln tänkte jag göra i snabbstål och själva steginsatserna i mässing. Det bästa hade ju varit stål men jag tror att slitaget kommer att vara försumbart och sedan ska man inse sin svarvs begränsningar.

När det gäller koncentriciteten för dina koppeltappar hade jag ett liknande problem när det gällde att tillverka små bussningar för att kunna montera snäckor med 1,5 mm hål på 0,8 mm axlar. Det jag gjorde var att först borra ett 0,8 mm hål i en 2,0 mm mässingsstång. Därefter monterade jag en 0,8 mm stång (den släta delen av ett 0,8 mm borr) i dubbdockan och lät 2,0 mm stången sticka ut en bra bit från chucken (eller i detta fall en spännhylsa). ”0,8 mm hålet” träddes på "0,8 mm stången", på med lite olja. Därefter svarvades ytterdiametern till på bussningen med ett mycket skarpt höger stål. Använde ett hemmatillverkat stål av silverstål som härdats och anlöpts. Jag upplever att de kan slipas mycket skarpa, men de har ju dålig slitstyrka och överhettar lätt. Men för små ”urmakerijobb” i mässing fungerar de utmärkt. Metoden ovan är mot att beprövad praxis och vetenskap men den fungerar för små dimensioner i en liten svarv och med en glad amatör som inte vet bättre.

Jag har nog haft bättre tur när jag borrat axelhål i min hjul. Hela hjulet har fästs i en spännhylsa i hjulringen och axelhålet borras med en kort borr med förstärkt skaft. Koncentriciteten avviker bara med någon eller ett par hundradels millimeter. Jag använder mig av Spirecborrar från Old Pullman som bara används vid högtidliga tillfällen och använder inte ett dubbhålsborr. Mina axelhål är bara 1,45 mm (i plast) och 1,48 mm i metall. De sista hundradelarna ”brotschas” upp med ett 1,45 mm borr i 1,45 fallet och en 1,48 mm brotsch i 1,48 mm fallet (den senare inköpt från Fohrmann). Svarvspindel drivs då för hand så att borret eller brotschen inte ska gnida mot sidorna mer än nödvändigt. Hålens djup är ju bara 1,3 – 2,3 mm.

/Björn D
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Snart är det hjul.
Polyuretanplasten heter Rencast 52 FC och är köpt av ABIC Kemi i Norrköping. De är mycket serviceminded och problemlösningsorienterade.
Likaså är den underbara plasten köpt där.
Hursomhelst har jag gnott vidare med Mallet-hjulen, målat och limmat fast hjulcentra i ringen. Limningen blev till slut med vanlig epoxi som jag tycker kladdar för mycket men verkar vara den enklaste metoden att limma polyuretan mot metall. Har prövat CA-lim och flera Loctiteprodukter men inte fått det att funka. Det finns 2 komponents polyuretanlim men det är rätt dyrt och därför inte prövat. Epoxi går dock att hålla i schack med hjälp av frugans nagellacksbortagning nu när det inte går att köpa aceton.
Efter det har hålet för koppeltappen borrats.
Först så planades en bit av DUB (den underbara plasten) för att helt ta bort risken för skevhet mellan axel och tapp.
Jiggen planas.JPG
Jiggen planas.JPG (40.96 KiB) Visad 5473 gånger
Sen borrades ett 4 mm hål och koordinatbordet nollades. Slaglängden skall bli 11 mm, 500 orginal, och därför vevades Y-axeln ut 5,5 mm. Skärbordet låstes sen i den positionen med allt som gick. Det är nog nödvändigt att göra alla hjulen i samma jigguppsättning för att det ska bli exakt. Dock är inte avståndet så noga bara det blir lika på alla hjul.
Centruplutten..JPG
Centruplutten..JPG (22.13 KiB) Visad 5473 gånger
En centrumpinne svarvades till hjulcentrumhålets dimension och kördes sen ner och fixerades (CA-lim)
Borrhålet..JPG
Borrhålet..JPG (24.08 KiB) Visad 5473 gånger
Sen borrades alla hålen i denna fixerade uppsättning. Jag borrar gärna med carbidborr köpt från Aliexpress, de går antingen rakt eller av. Det kanske inte blir exakt diameter men det blir samma diameter vilket kan fixas när jag svarvar koppeltappar. Nu blev dessa hålen 2.4 mm bara för jag hade en sån borr.
Så nu är Hjulen här!
Färdiga hjulen till en boggie..JPG
Färdiga hjulen till en boggie..JPG (53.39 KiB) Visad 5473 gånger
Kul va!

Mvh LH

Ps Efter överdrivet regnande är promenadverksamheten nedlagd för tillfället enligt Roco!
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av zikkan »

Alldeles oerhört elegant! Å kul! :)
Hälsa RoCo

Mvh
zikkan
Skriv svar