Hobby hörnet

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Hobby hörnet

Inlägg av Micke Brane »

Hej Anders.
Tack för länken. Såg en del av dessa askar från MB på IPMS i helgen i både 1:35 & 1:24.

Om jag sjunker så lågt så jag skulle bygga lättklädda honkatter får jag nog söka "rattar" i mindre skala. :oops:
Lyssnade på Paulo Roberto som var intervjuad på en podradio station nyligen i jämnställdshets debatten.
Han sa att han som "man" kunde koncentrera sig på två saker samtidigt, tvärtemot vad kvinnor påstår.
Paulo sa "Jag kan ta in två kvinnobröst samtidigt"

Begåvad boxare


//Micke
Senast redigerad av Micke Brane den tor 13 apr 2017, 18:09, redigerad totalt 1 gånger.
En förvirrad återfalls rallare
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Hobby hörnet

Inlägg av Micke Brane »

Är jag ensam i hobbyn om att det alltid kommer annat som bör prioriteras före hobbyn?
Att det är ibland är bekvämare att sjunka ned framför tv istället?

Det händer mig hela tiden, men jag känner mig ensam.
Men jag tror med tanke på farten på forumet att det är fler som .........

Jag har nu äntligen fått denna vagn så klar att jag kan ställa undan den i lådan med de andra vagnarna.

Fick ett mail av en god vän en vänskaplig åsikt om att det blir lite väl enahanda och onyanserat
med all rost. När jag tänkte över detta och blickar bakåt i tråden så har jag aldrig förklarat riktigt ordentligt
varför alla vagnar blir så slitna & rostiga.

Tanken var att skapa ett litet diorama eller i bästa fall en liten hyllanläggning med en kraftigt förfallen liten industriområde år 1954 där trafiken precis håller på att upphöra, eller har upphört.
(om det inte blir någon körbar anläggning hänger det på om jag får tag på ett lok i 1:35)
Någon som har ett bra tips, länk???
Allt rullande material är inköpt kraftigt begagnat på 40-talets början och är kört i botten med kraftigt eftersatt underhåll sedan dess.
Byggnaderna kommer att hämta inspiration från Stockholm innan rivningsvågen på 50-60-talet.

//Micke
2017.04.12.MJOo.jpg
2017.04.12.MJOo.jpg (201.85 KiB) Visad 4980 gånger
Senast redigerad av Micke Brane den tor 13 apr 2017, 18:11, redigerad totalt 2 gång.
En förvirrad återfalls rallare
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Hobby hörnet

Inlägg av f.gaard »

Vet inte hur aktiv denna firma är, men de har ett lok i skala 1:35 på sin hemsida. Sala typ W-8
http://www.logcabin.se/index.php?sida=l ... angtext=ja

Mvh Fredrik
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Hobby hörnet

Inlägg av ehrpet »

Härligt bygge Micke! Och informativt som vanligt. Ska bli intressant att se vad det är för industri du kommer fram till.

Och vad det gäller för mycket eller för litet rost så är det väl en hobby vi håller på med där man får göra som man vill.
Tänk om allt skulle baseras på verkligheten ... vad tråkigt allt skulle bli då.

//
Peter
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Hobby hörnet

Inlägg av Micke Brane »

Tack för länken Fredrik.
Skulle varit mer detaljerad då jag i första hand söker ett kort litet ånglok.
Har haft Sala loco motorn som alternativ plan.

De senaste 2 ½ åren har jag haft mail konversation med Bernard Snoodyk i Australien
http://www.heskethscalemodels.com
för hjälp att bygga HRRJ nr 3 i 1:35 i modell, vilket han lovade mig redan hösten 2014.
HRRJ nr3.jpg
HRRJ nr3.jpg (100.37 KiB) Visad 4840 gånger
Men jag märker att mail konversationen börjar gå väldigt trögt de senaste halvåret när jag pressar på om leveranstid. Så det är nog inte så troligt att det blir något lok den vägen.

Han har bland annat byggt denna lilla skönhet i 7 ex tidigare.
Snoodyk.jpg
Snoodyk.jpg (8.59 KiB) Visad 4840 gånger
Snoodyk2.jpg
Snoodyk2.jpg (44.88 KiB) Visad 4840 gånger
Det är bara att ta nya tag, eller bygga en nedlagd industribana i dioramaformat utan lok.


Tack för orden Peter.
Målandet är den del som jag känner att jag vill utveckla mer.
Jag känner också att jag är på väg att glida mer och mer åt gladbyggarhållet.
Blandade tvivelaktiga modeller med delar från Magic Train, plast och mässing.
Vad ska det sluta???

Samtidigt vill jag inte på något sätt förringa hobbykompisar som vill se renare modeller där detaljerna syns bättre. Det finns ju absolut en tjusning i det. Jag uppskattar själv fina modeller av sådana duktiga mässingsbyggare som Jörgen Wetterskog, Tobias Ljung, Tobbe Holmberg, Göran Tholin, Michael Thörning, Janne Claesson, Ola Ahlström och flera andra som jag skulle kunna fortsätta rabbla upp som visar sina alster och skapar inspiration.


//Micke
Senast redigerad av Micke Brane den tor 13 apr 2017, 18:13, redigerad totalt 2 gång.
En förvirrad återfalls rallare
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Hobby hörnet

Inlägg av Micke Brane »

Här kommer lite fler bilder på "färdig vagn"
I alla fall känner jag mig helt färdig efter denna resin modell. ;)

Fick ett mail med önskemål om lite utförligare
målnings förlopp. Så här följer det:

1. Grund sprayat med Citadells ”Chaos Black”
2. Målat med färgerna som redovisades med bilden från den 8 april
(målat ”vått i vått ” med pensel)
3. Klarlackat på ytor för dekalmontering (Dekalerna syns nästan inte längre)
4. Dekalmontering av beställda dekaler från Dekaler & Etsat
5. Testors Mattlack över dekaler och vagn
6. Färgsprutan för att lägga ett tunt lager ”Matt Earth” över vagnens nedre delar och dekaler.
(Detta förtar/dämpar mycket av tidigare kamouflage målning)
7. Torrbostning av plankbädd.
8. Slutligen hällt upp ett glas Single Malt Whisky och njutit av känslan att vara klar med denna enkla resin byggsats.

//Micke
En Patologisk Plasticard Propagandist (Tack för epitetet Zikkan) :lol:

2017.04.13.MJOo.jpg
2017.04.13.MJOo.jpg (367.47 KiB) Visad 4826 gånger
2017.04.13.MJOo.2.jpg
2017.04.13.MJOo.2.jpg (543.58 KiB) Visad 4826 gånger
2017.04.13.MJOo.3.jpg
2017.04.13.MJOo.3.jpg (112.7 KiB) Visad 4826 gånger
2017.04.12.MJOo.4.jpg
2017.04.12.MJOo.4.jpg (181.5 KiB) Visad 4826 gånger
En förvirrad återfalls rallare
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Hobby hörnet

Inlägg av lenelg »

Micke,
Jag antar att du känner till Claus Nielsen i Köpenhamn, och hans "Nystrup Grus" ?
http://nystrupgravel.blogspot.dk/ .
Visserligen har han byggt om en del Magic Train till 1/35, men inte bara "gladbygge" -känsla.

/Lennart
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
ehrpet
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 09:04

Re: Hobby hörnet

Inlägg av ehrpet »

Jädrigt snyggt, gillar speciellt bilden snett uppifrån. Har ju själv funderat att bygga samma vagn – får se om det blir nåt någon gång. Tror vagnstypen skulle passa bra hemma hos mig.

Enda funderingen är varför du väljer att göra "plankbädden" med plasticard istället för riktigt trä?

//
Peter
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Hobby hörnet

Inlägg av Micke Brane »

Tack Lennart.
Kände inte till Claus Nielsen och hans "Nystrup Grus"
Bläddrade igenom hans hemsida efter bilder men hittade inte något Magic Train lok.

Varför jag använt plast istället för riktigt trä Peter.
Ja, det kan vara så att jag inte haft rätt dimension av trä hemma när lusten infunnit sig.
Dessutom har jag sett att trä på gamla modeller efter 10-15 år har mattats och bleknat.

//Micke
En förvirrad återfalls rallare
Jörgen W
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 25 okt 2013, 08:52

Re: Hobby hörnet

Inlägg av Jörgen W »

Jodå Micke.
Gå in på "Nystrup Grus" igen och i spalten till höger, långt ner, hittar du "My railway and model railway photos on FLICKR".
Där hittar du ett dussin bilder på en riktigt snitsig ombyggnad av "STAINZ" till ett 1:35 O&K lok.

Jörgen W
Skriv svar