SJ L18p 3147 i 1:45
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: sön 02 maj 2010, 17:54
Re: SJ L18p 3147 i 1:45
Hej !
Jättefina !
MvH
Pär
Jättefina !
MvH
Pär
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: SJ L18p 3147 i 1:45
Kul med respons, tycker sjalv det blev ett lyckat projekt (aven om jag inte sett mitt eget exemplar annu...). Fler projekt i pipen, sa hall utkik!
En sak verkar dock ha missats. Museiversionen har nu for tiden elektrisk beysning. Pa SJ tiden var det dock gas. Saledes fattas gasflaskan. Inget storre jobb dock, jag har fixat en for min modell. Gasflaska och gaskopplingen ar losa sa att tuben kan malas separat. Gaskopplingen (dar pincetten haller) ska alltsa limmas efter lackering.
Aven nedersta steget pa pannstegen borde kanske fixas (vinklas). Men pa NVHJ tiden och till och med forsta SJ tiden var den faktiskt rak...
En sak verkar dock ha missats. Museiversionen har nu for tiden elektrisk beysning. Pa SJ tiden var det dock gas. Saledes fattas gasflaskan. Inget storre jobb dock, jag har fixat en for min modell. Gasflaska och gaskopplingen ar losa sa att tuben kan malas separat. Gaskopplingen (dar pincetten haller) ska alltsa limmas efter lackering.
Aven nedersta steget pa pannstegen borde kanske fixas (vinklas). Men pa NVHJ tiden och till och med forsta SJ tiden var den faktiskt rak...
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: SJ L18p 3147 i 1:45
Riktigt. Loket byggdes om med sluten hytt av SJ 1951, och det ar detta utforande som modellen har. Troligtvis kom vinkeln pa stegen till 1951(?)....bör inte ha funnits någon anledning för vinkeln på steget de första åren hos SJ.
Fast jag trodde det var standard for att varna for att man ar pa "sista steget"?
Re: SJ L18p 3147 i 1:45
Det vinklade steget på pannstegen var en påminnelse till den som klättrade att titta uppåt och att risken för överslag mellan klättrare och kontaktledning var stor. Detta är ju också tanken med de taggiga fotstegen på ånglokstendrar.
/Göran T
/Göran T
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: SJ L18p 3147 i 1:45
Da har jag lart mig nagot idag ocksa : ) Vad skont, da ar troligen modellen ok for alla som kor fore elekrifieringen 1954!
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: SJ L18p 3147 i 1:45
For er som kor med ESU ECoS 50200 (rekommenderas!) finns har en L18p ikon att ladda ned:
http://www.esu.eu/en/products/digital-c ... os-can-do/
http://www.esu.eu/en/products/digital-c ... os-can-do/
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor 22 nov 2007, 16:15
Re: SJ L18p 3147 i 1:45
Tack för ikonen, Tobias
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54
Re: SJ L18p 3147 i 1:45
Jag träffade Peter Andersson igår kväll och han påtalade att 891-spåren inte gick under kontaktledning i Växjö men däremot berörde NVHJ kontaktledningsnätet i Norsholm-Kimstad där den passerade stambanan. Jag frågade på Järnvägshistoriskt forum och fick Peters tes bekräftad.
Se Herbert Paalbergs svar på Järnvägshistoriskt forum:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=176093
Frågan kvarstår dock exakt när L18p 3147 fick vinklat steg. Men det bör det nog ha skett 1951 då loket byggdes om.
Med vänlig hälsning
Daniel
Se Herbert Paalbergs svar på Järnvägshistoriskt forum:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=176093
Frågan kvarstår dock exakt när L18p 3147 fick vinklat steg. Men det bör det nog ha skett 1951 då loket byggdes om.
Med vänlig hälsning
Daniel
-
- Inlägg: 230
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53
Re: SJ L18p 3147 i 1:45
Nu passerade ju 891 under tråd i Växjö på flera ställen, dels passerade spåret till omlastningen, dels på väg till I-11
samt att säkerhetsavståndet då var 12m, dvs formellt var man under tråd oavsett....
samt att säkerhetsavståndet då var 12m, dvs formellt var man under tråd oavsett....