Vilka möten arrangerar föreningen?

Träffar och liknande
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Vilka möten arrangerar föreningen?

Inlägg av Olof »

Inför en artikel började jag skriva på en lista på vilka regelbundet återkommande möten som föreningen anordnar, på våren är det i Blekinge och Östergötland, på sommaren är det träff i Dala (Västergötland) och på hösten i Skåne. Till det kommer det ambulerande årsmötet.
Bra så men har jag missat något. Ett tag fanns det ett möte i någon stockholmsförort men jag ser inget om det i kalendariet.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
sala
Inlägg: 114
Blev medlem: tor 19 mar 2009, 09:47

Re: Vilka möten arrangerar föreningen?

Inlägg av sala »

Hej
Så vitt jag vet så är det några år sedan det var någon träff i Stockholmstrakten.
Gunnar Fristedt
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Vilka möten arrangerar föreningen?

Inlägg av Bengt Andréasson »

Mötet i Dala (m.fl. närliggande platser), som arrangerades av Göran Tholin, har sedan många år tillbaka ersatts av möte i Gräfsnäs i Västergötland (ej att förväxla med Gärsnäs i Skåne) och arrangeras av P-O Helgesson.

/Bengt
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Vilka möten arrangerar föreningen?

Inlägg av Klas Blomberg »

Nja - det börjar nog bli några år sedan vi senast hade en vår/sommarträff i Östergötland.
Däremot har vi arrangerat Östgötaträffen mitt i smällkalla januari - jag tror och hoppas att kraften räcker till att ordna en träff i år åxå, vi har lite funderingar på att lägga den i LInköping men osvuret är nog bäst
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Vilka möten arrangerar föreningen?

Inlägg av HJP »

sala skrev:Hej
Så vitt jag vet så är det några år sedan det var någon träff i Stockholmstrakten.
Gunnar Fristedt
****
Det stämmer nog bra, men finns det någon särskild orsak till detta?
Det var väl också ganska länge sedan som årsmötet förlades till Stockholm. Orsak?
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Vilka möten arrangerar föreningen?

Inlägg av Per N »

Hej!

Föreningsmötena är en av Smalspårsfrämjandets tre stöttepelare tillsammans med tidningen Smalspårigt och detta forum. Mötet och utbytet medlemmar emellan blir aldrig bättre än när man kan träffas öga mot öga och framförallt studera och inspireras av varandras modeller!

Att föreningsmöten blir av är ytterst beroende av att någon/några enskilda medlemmar engagerar sig för att anordna mötet. Som arrangör av Sydost-träffen i Lyckeby/Karlskrona fem år i rad vet jag att det tar både tid och kraft att anordna ett möte, men att det också ger mycket tillbaka i form av trevlig samvaro, nya kontakter och bygginspiration.

Under många år har främst Rune Tjörnfors och bröderna Dahlström jobbat med att arrangera möten i Stockholm. De har också ställt upp med att arrangera deltagande i Hjulmarknaden, ofta med hjälp/deltagande även av Ola Dahlström och Patrik Miesenberger. För tre år sedan dök det så upp ett nytt arrangemang på hösten som delvis kolliderar tidsmässigt med det gamla "Västbergamötet", nämligen Hobbymässan i Älvsjö. Efter en del diskussioner beslöt styrelsen att delta i Hobbymässan (och även fortsatt i Hjulmarknaden). Det är fortsatt främst Rune och Björn Dahlström som drar det tunga lasset med dessa evenemang, även om flera i styrelsen och även andra medlemmar deltar aktivt under Hobbymässan. Av denna anledning har det inte arrangerats några möten i Stockholmsområdet på sistone.

Min egen reflektion är att Stockholm/Mälardalen borde vara värt åtminstone ett föreningsmöte om året av typ "Västbergamötet", men att det då behövs någon/några frivilliga som kan axla ansvaret att anordna mötet. Jag är säker på att Rune och Björn säkert kommer att stötta på olika sätt, men det behövs nog lite friskt blod för att få det hela att hända. Så om Du känner Dig manad att arrangera mötet, så hör av Dig till styrelsen så kan vi stötta från vårt håll.

När det gäller årsmötet så är det riktigt att det var länge sedan detta hölls i Stockholm. Ett antal år har vi hållit till i Nässjö, eftersom det har varit praktiskt och lätt för många att resa till (även från Stockholm). Lokalen har varit billig och rimligt ändamålsenlig. Efter ett tag gick det dock nästan slentrian i att vi skulle träffas just i Nässjö, varför styrelsen på ordförandens initiativ beslöt att förlägga 2016 års årsmöte till Ohs Bruk, och kombinera detta med besök och utflykt på Ohsabanan. Feedbacken från medlemmarna har överlag varit positiv, och vi har därför beslutat att även lägga 2017 års årsmöte på en plats med möjlighet att studera och åka med smalspårståg.

2017 fyller föreningen 40 år, och arbetshypotesen är att vi skall fira detta med ett årsmöte i Mariefred och på ÖSlJ. Tid och detaljer är inte klara ännu, men vi hoppas att HJP och medlemmar från både Stockholm och resten av landet skall uppskatta detta och delta!

Med Vänliga Hälsningar
Per Nilsson (med 25 års erfarenhet som "Storstockholmare", men numera Skåning efter ett tag i Blekinge)
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Vilka möten arrangerar föreningen?

Inlägg av HJP »

Per N skrev:2017 fyller föreningen 40 år, och arbetshypotesen är att vi skall fira detta med ett årsmöte i Mariefred och på ÖSlJ. Tid och detaljer är inte klara ännu, men vi hoppas att HJP och medlemmar från både Stockholm och resten av landet skall uppskatta detta och delta!
****
Tack för ett utförligt svar.
Jag förstår kollisionen med MJ-Hobbymässan på Stockholmsmässan. Ett "Västbergamöte" är dock något helt annat, tack vare det lilla (smalspåriga?) formatet.
Om inget oförutsett inträffar, så kommer jag gärna till årsmötet i Mariefred, 2017.
Skriv svar