Smalspårigt nr 1/2016 - nr134

Träffar och liknande
Redaktören
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 04 jun 2015, 10:11

Smalspårigt nr 1/2016 - nr134

Inlägg av Redaktören »

Jahaja......
Undertecknad kan nu meddela att årets första nummer har "gått till tryckning" och inom en relativt snar framtid skall avlevereras i era brevlådor/brevinkast.

Mvh
Göran Bomqvist
Redaktör Smalspårigt
Smalsparigt nr 13 Omslag.jpg
Smalsparigt nr 13 Omslag.jpg (347.28 KiB) Visad 4009 gånger
pcederstrand
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 06 mar 2013, 12:26

Re: Smalspårigt nr 1/2016 - nr134

Inlägg av pcederstrand »

Levererat och snabbskummat

Men självklart läst artikeln om BLJ i 1:87 och WFJ i 1:1 ;-)

tackar
Arne Lindgren
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 09:23

Re: Smalspårigt nr 1/2016 - nr134

Inlägg av Arne Lindgren »

Artikeln om Hällefors - Fredriksberg gladde mig mycket.
Far min är född i Hammarn, och när jag frågade om han jobbade på Hällefors Stålverk sa han att han jobbat på Hammarns bruk.
Bland annat med att testa ståls draghållfasthet.

När jag var på en biltävling i Karlsskoga för 15 år sen bestämde jag mig för att passera Hällefors där jag aldrig varit. Strax före Hällefors gick en liten grusväg ner längs älven och jag tog den. Det fanns några förråd och sen kom jag till gamla bron. Där fanns fortfarande det gamla svartgula ortsnamnsmärket för HAMMARN kvar. (jag snodde det inte). Jag berättade om turen, som sen fortsatte Hällefors-Kopperberg, för min far och han sa att han bott precis på andra sidan bron.
På en annan tur kom jag från Saxhyttehållet och åt på krogen i vägkorset, och insåg att det var max 100 meter från där farsan vuxit upp.
Inget spår av nån industri, så det gladde mig mycket att se i artikeln att järnvägen gått ända fram till Hammarn och vänt.
Men en googling av Hammarn och Stålverk gav inget.
Skriv svar