Ihoplåsning av särtagbara sektioner?

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Ihoplåsning av särtagbara sektioner?

Inlägg av Bengt Andréasson »

Efter diverse renovering tänkte jag så småningom komma till skott med med en liten hyllbana i mitt "arbetsrum". Banan får i princip en U-form längs väggarna.

När jag tittat på moduler så finner jag att de numera oftast är fixerade och ihoplåsta med 8 mm bult i 10-12 mm hål. Dessa skjuts ihop, lägesjusteras och dras fast från undersidan skarv efter skarv vad jag förstår.

På min genomgående hylla tror jag har två problem med den metoden: i) Jag kommer inte åt underifrån och ii) jag sitter fast mellan två väggar i sidled när en väggs sista sektion läggs på plats. Jag vill ju dessuom gärna kunna lyfta ur en sektion utan att bryta upp hela pusslet. Sektionerna skall vara så små att de är behändiga på arbetsbordet.

En tanke jag har är att använda uppifrån eller från framsidan enkelt åtkomliga skjutreglar för lägesfixering och excenterlås som ihoplåsning (t.ex. Clas Ohlson 21-2134 resp. 31-1464). Då kan jag "knäppa upp" sektionsskarven, fälla in fixeringspinnen och på något sätt få ur sektionen, utan att riva allt. Elkopplingarna behöver förstås också vara åtkomliga (bakom lucka?).

Finns det några andra beprövade metoder eller idéer om hur man gör sånt här?

Bengt
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Ihoplåsning av särtagbara sektioner?

Inlägg av Jan Frelin »

Jag gillar att göra skarvar av delade gångjärn, men det löser inte ditt problem riktigt. Jag brukar montera dem underifrån, vilket du inte kan. En variant är att sätta gångjärnen på sidorna av modulerna, då kan du dra sprintarna uppifrån. Du kan dock inte lyfta ur en modul, gångjärnen kräver att modulerna dras isär lite innan lyft.
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: Ihoplåsning av särtagbara sektioner?

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Börja i rätt ände! Gör modulen mot kortväggen först.
Jannes metod med gångjärn är rätt men fel sort.
För att ansluta 'benen' så kan du använda skåpgångjärn som du skjuter in modulen med . Sen kan du låsa med skjutregel som man har på dassdörrar.
Du måste nog ha ett mycket jämt underlag som bär skarven på båda sidor.
Annars är tappar & hål nåt som ger bra precition. Vanliga träpluggar man använder till snickerier, men borra upp ena hålet en gnutta så det inte frastnar permanent när du lägger dit det
14 Kjell Granander
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Ihoplåsning av särtagbara sektioner?

Inlägg av Olof »

Två problem som kan lösas var för sig eller tillsammans
1) Att hålla ihop modulerna
2) Att passa ihop dem så att de alltid har samma läge inbördes.

På beskrivningen låter det mest som att problemet som skall lösas är 2). Problem 1) kanske är mindre viktigt om modulerna ligger på en hylla. Lite gummi på lämpligt ställe så kan inte modulerna glida.

För problem 2 så finns det olika svarvade "tappar och hål" beslag. Haken med alla jag sett är att man måste kunna skjuta isär modulerna 1-2 cm. Det känns som om det vore lite enklare om du lade in lte spel på längden istället för att bygga banan ända ut till väggen.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Ihoplåsning av särtagbara sektioner?

Inlägg av PeO Helgesson »

Jag gjorde misstaget Olof W nämnde att snålt utnyttja alla 745 centimetrar mellan två väggar, kan alltså inte ha fasta träpluttar mellan sektionerna längs den väggen. har löst problemet ganska bra genom att jag passade in sektionerna väl, fäste med kraftiga tvingar, borrade 10 mm hål i "andra" sektionen med första som mall och sedan skruvar samman med M10 skruv, inte M8, som inte är helgängade, utan 10 mm rundprofil i den del som fyller upp hålen. I något fall fick jag lägga på ett par brickor extra för att kunna skruva åt.
De två sektioner jag hade med i Gräfsnäs i lördags hade träpluggar som styrning, den längan slutar mot en dörröppning, så där kunde jag skjuta några centimeter på hörnsektionen mot halvön. Jag ska försöka komma ihåg att lämna ett par centimetra mot ändan när jag, förhoppningsvis, bygger vidare längs den trdje och fjärde väggen, första de nuvarande två väggarna och två halvöarna göras presentabla. Ring eller skriv om du tror jag kan bidra med något.
Per-Olof H
Södra station
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 18 jan 2008, 09:15

Re: Ihoplåsning av särtagbara sektioner?

Inlägg av Södra station »

Bengt Andréasson skrev: Efter diverse renovering tänkte jag så småningom komma till skott med med en liten hyllbana i mitt "arbetsrum". Banan får i princip en U-form längs väggarna.

När jag tittat på moduler så finner jag att de numera oftast är fixerade och ihoplåsta med 8 mm bult i 10-12 mm hål. Dessa skjuts ihop, lägesjusteras och dras fast från undersidan skarv efter skarv vad jag förstår.

På min genomgående hylla tror jag har två problem med den metoden: i) Jag kommer inte åt underifrån och ii) jag sitter fast mellan två väggar i sidled när en väggs sista sektion läggs på plats. Jag vill ju dessuom gärna kunna lyfta ur en sektion utan att bryta upp hela pusslet. Sektionerna skall vara så små att de är behändiga på arbetsbordet.

En tanke jag har är att använda uppifrån eller från framsidan enkelt åtkomliga skjutreglar för lägesfixering och excenterlås som ihoplåsning (t.ex. Clas Ohlson 21-2134 resp. 31-1464). Då kan jag "knäppa upp" sektionsskarven, fälla in fixeringspinnen och på något sätt få ur sektionen, utan att riva allt. Elkopplingarna behöver förstås också vara åtkomliga (bakom lucka?).

Finns det några andra beprövade metoder eller idéer om hur man gör sånt här?

Bengt


Hej!

Beprövade metoder?!?

Min bana (U-form) längs väggarna i ett rum består av H0 FREMO-duler och står delvis på egna ben resp ligger på hyllplan av "känt märke". Jag har inte byggt "hela vägen ut" utan kan skjuta hela banan några cm i längs- & tvärs- riktningarna - vilket underlättar när man tar ut en modul ur banan. I enligthet med FREMOs normer så används inga styr- eller låspiggar utan enbart M8-bult.

FREMO-dulerna är enbart åtkomliga underifrån, vilket inte är praktiskt när de ligger på hyllor - här har jag lagt en "tvärslå" på hyllplanet, just för att kunna få in händerna under modulerna och dra ihop dem.
Tvärslåerna ligger mellan resp modulskarv och med cirka 1 m mellanrum. Korta moduler s a s "hänger i luften".

I ditt fall så föreslår jag att du bygger moduler/sektioner med hela gavlar men med "öppen långsida" - för att just kunna dra ihop skarvarna.

Ett problem som jag stött på är när man byter eller sätter tillbaka en modul så vill banan ofta "hänga sig" (hyllplanen "lutar inåt") det medför visst bök att justera in den nya modulen.
Här finns minst 2 lösningar:
1, Att ha en och samma gavelhöjd på modulerna - man justerar in modulerna efter underlaget (tänk en "glidplanka" under gavlarna).
2, styrstift a la dörrregel obs minst 2 st krävs!

så finns även varianten med hål i en gavel och i motsvarande gavel en islagsbult = fixt system.

Men det finns förmodligen lika många tipps & kniffe som deltagare i forumet....

... för sakens skull så har jag betydligt snävare radier (radie 70 cm) på hörnmodulerna än vad normen kräver - men det är så kallade "hemma-moduler".
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Ihoplåsning av särtagbara sektioner?

Inlägg av Bengt Andréasson »

Tack för alla goda råd.

Det får bli till att avstå ett antal surt förvärvade cm redan på ritningsstadiet, så att det blir hanterbart. Så får jag sedan se hur detaljerna i ihopfogningen utvecklas efterhand.

Hälsningar
Bengt
Skriv svar