Mjölby Hästholmens Järnväg

Här är tanken att man delar med sig av sitt anläggningsbygge
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Wäderhögsverken...

Inlägg av 1956 »

Johanmmolin skrev: Förresten så hade Mälarviken livlig handel med både Hästholmen och Väderstad såväl som kulturellt utbyte även om det just det kulturella utbytet egentligen inte var något utbyte i egentlig mening utan trafik i endast en riktning... mot Mälarviken.



Hmm? Undrar vad Piraten och Broman säger om det där? Deras närvaro är väl i och för sig mest dokumenterad i Mollsjö, företrädesvis då på Järnvägshotellet, men att det skulle handla om kulturell trafik i endast en riktning vet jag inte om dessa herrar skulle ha varit beredda att skriva under på.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Du vet, från den högstående östgötakulturen... ;-)

Nej, allvarligt talat har nog det utbytet varit väldigt bilateralt genom åren!
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Stefan Jönsson »

Fick syn på det här, i 'Statens Järnvägar 1856-1906' Inte Hästholmen, men ändå........

Bild
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Härligt!

Det finns rätt väl utvecklade planer på en utbyggnad till två synliga "fippelbangårdar", nämligen Vadstena (med någorlunda korrekt spårplan) samt just Mjölby (med dito synnerligen förenklad). Jag har redan en ritning på stationshuset i Mjölby, vilket i så fall måste bli en sorts "bakgrundskulissbyggnad". Men det lilla pumphuset borde ju gå att klämma in någonstans. För fundera på det! Tack!
Stefan Jönsson
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 16:57

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Stefan Jönsson »

Skall se om jag kan hitta något mer från Mjölby. Vadstena blir nog svårt.
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Stationen har jag ritning av, efter ombyggnaden 1917. MHJ:s lokstall däremot har undgått mina forskande blickar mer än som fotografier...
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Wäderhögsverken, fortsättning...

Inlägg av Johanmmolin »

Bild
Vue bort mot Hästholmens hamn...

Bild
Vy från Hästholmen mot Värsta till. Vid gjuteriets gavel anar man byns "coming man", Anders August Båth, "gjutslagare" som han kallade sig själv, vad nu i fridens namn han menade med det. Den storslagna fabrikslokalen andas att här finns rätt gott om kapital eller möjligen goda bankkontakter.
Högtflygande idéer fanns förstås, fast fabrikslokalen var i likhet med magasinet i Hästholmens hamn en god "lagerplats" och därmed samlingspunkt även för smalspårets lokförare när det fanns en stund över.

Fabrikör Båth förnekade å det bestämdaste att signaturen "A.A." skulle ha något med anonyma alkoholister att göra. Dels uppträdde han aldrig anonymt, dels skulle han aldrig gå med i en förening som önskade att han skulle göra sig av med sina "goda seder och bruk".

Bild
Förband är som bekant ett mångtydigt ord- Tala t ex med våra indelta och uttjänta soldater Malm och Måås. De hörde absolut till Andra Lifgrenadierregementet, ett förband som strök med i den stora regementsdöden efter 1925, vilken i och för sig var en andeviskning mot vad som hänt i absolut nutid. Gjutslagare Båth utanför sin skapelse. Här är det dock kryssförband som gäller. Det går att locka fram det romboida mönstret, om man så måste kisa lite grann...
Försökt till egenhändigt tillverkad murstenskartong, således inga späkningsövningar à la Pendon. Tillräckligt mycket späkning att för hand rita upp varenda j-a tegelsten på datorn och få mönstret att stämma...

Bild
... och så till sist herr Båth på väg från sitt gjuteri, med sin bästa vän i följe.
Taxen Tuff hade till och med överlevt hans salig fru, medan katten Tuss sprang omkring på de saligas ängder och letade sorkar...
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av 1956 »

Tuff påminner starkt om vår tax Totte!

PS. Hellre BB än AA! Eller hur, Johan? DS.-:)
Peking
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 01 mar 2010, 12:37

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Peking »

Hallå där !
Kikar in för att se att allt är i sin ordning skönt att allt är som det brukar.
Fin tegelvägg ,Taxar aktar jag mig för. Har haft närkontakt med ett par i jobbet som naturligtvis skulle vakta matte och husse !

mvh Ola
Johanmmolin
Inlägg: 379
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 22:28

Re: Mjölby Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johanmmolin »

Jodå, business as usual. Men nu börjar historien bränna till. Det är dags att presentera först smalspårsjärnvägen, FVÖJ, och därefter MHJ. Ungefär samtidigt som det förestår en hel del "extreme makeover" i en nära framtid, såväl avseende digitalisering som byggprojekt. Men jag återkommer! Under tiden, som avstamp inför detta, byggs det ett par skutor just nu...
Skriv svar