TGOJ Bt

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Arne Syverstad
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:59

TGOJ Bt

Inlägg av Arne Syverstad »

Hei
Jeg bygger ByggSvenskt Bt lok og vil gjerne ha et bilde av taket for ikke å bøye det feil
vei. Byggveiledningen som følgte med var for Ma loket som jo har et annet tak.

Vennlig hilsen
Arne Syverstad
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: TGOJ Bt

Inlägg av loktok »

Här är bild på mitt färdiga Bt lok (Jeco).Kanske kan vara till hjälp.Jag bygger precis som du på Byggsvenskt Bt lok just nu(2 st) men har inte kommit så långt att taket är klart.

Bild
Bild
loktok
Inlägg: 172
Blev medlem: tor 28 jun 2007, 19:20

Re: TGOJ Bt

Inlägg av loktok »

Ett tips är att på Byggsvenskt takplåt så stämmer inte hålen riktigt för takventilationen.Den kommer för nära kanten om du följer hålen.Jag gjorde nya hål ca 1,5 mm längre in mot mitten.
Arne Syverstad
Inlägg: 190
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:59

Re: TGOJ Bt

Inlägg av Arne Syverstad »

Takk for bilde. Det er til stor hjelp. Jeg har fått tilsendt byggveiledning fra Kai men det er på
en fil som jeg ikke får åpnet. Det er litt dumt å montere taket speilvendt . Håper han sender
et nytt filformat som jeg kan åpne.

Hilsen Arne
wen
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 22:17

Re: TGOJ Bt

Inlägg av wen »

Något jag la märke till när jag byggde sagda byggsats och studerade bilder på förebilden är att det endast är nr 306 som inte har kant/dropplist runt hela loket under den orange epoken. Då loken var nya var det fler individer utan denna kant men det måste ha tillkommit på en del lok vid revisioner.
Jag valde att bygga 306 då det besparade en hel del jobb med att slippa denna kant men även pga att loken med jämna nummer behöll de stora lyktorna hela ”livet”.

En fin ritning finns i boken ”TGOJ lok och vagnar”.

Med vänlig hälsning,
Stefan Vendelsten

Bild
Skriv svar