Første erfaringer med Fusion360

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Første erfaringer med Fusion360

Inlägg av Hauk »

Skal man 3D printe eller CNC-frese er det nesten essensielt å lære seg et 3D modelleringsprogram.
De fleste slike programmer er svindyre og tunge å lære seg.

Men Fusion360 fra Autodesk ser ut til å gjør alle disse fordommene til skamme.
Programmet er gratis for hobbybrukere og firma med en omsetning på mindre enn $ 100 000,-.
Det er skybasert og kjører på Mac, PC, nettbrett og mobiltelefoner(!)

Det er uhorvelig mange som bruker programmet, så det finnes et vell av instruskjonsvideoer på YouTube. I tilegg er det ekstremt stor aktivitet på Autodesk sitt Fusion360 diskusjonsforum. Da jeg postet et spørsmål der tok det mindre enn en time før jeg hadde et svar som løste problemet.

Jeg har så langt bare designet et lokhjul, og det er heller ikke helt ferdig. Men så langt er inntrykket svært postivt. Ikke minst ser eksport til .stl ut til å fungere perfekt. Å lage stl filer som faktisk lar seg frese eller printe kan i andre program være en frustrerende jobb (Å få en brukbar stl-fil ut av SketchUp er et mareritt...)

Bild

Det er ikke til å stikke under en stol at jeg brukt ca. 20 timer på å lære meg programmet godt nok til å designe denne modellen. Men jeg tror ikke jeg er den raskeste i verden til å lære meg nye program.

Anbefaller alle med ambisjoner om å 3D modellere deler å ta en kikk på Fusion360.
For mer informasjon, se AutoDesk sine hjemmesider:
https://www.autodesk.com/products/fusion-360/overview
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Användarens profilbild
henrix72se
Inlägg: 284
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Første erfaringer med Fusion360

Inlägg av henrix72se »

Snyggt jobbat !!

Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Første erfaringer med Fusion360

Inlägg av Hauk »

henrix72se skrev:Snyggt jobbat !!
Henrik
Takk!
Har gjort ferdig hjulet nå, og begeistringen for Fusion bare øker.

Bild

Har allerede nevnt at eksporten til .stl filer er problemfri. Det er en enorm fordel å slippe etterarbeid med stl filene.

De kom en ny versjon av Fusion i går. En ny funksjon som er veldig interessant for oss som etser er Sheet metal. Med denne funksjonen kan man designe etsefilmer ved at man først modellerer delen i 3D, og så flatpakker den. Altså helt omvendt som når man tegner i klassisske 2D-program

Det er nesten så utrolig at hobbybrukere har fått tilgang til et så kraftig verktøy som dette gratis.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar