Semaforbygge

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Semaforbygge

Inlägg av Klas Blomberg »

En första provmontering av en preussisk semafor från firman Real-Modell
Preussisk semafor.jpg
Preussisk semafor.jpg (990.23 KiB) Visad 8161 gånger
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Semaforbygge

Inlägg av zikkan »

Spännande! Är det en ren mässingsbyggsats ("platt paket") eller materialkombination?
Mvh
zikkan
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Semaforbygge

Inlägg av Klas Blomberg »

Det stämmer fint, ett lite platt paket med en mässingsplåt där delarna viks ihop.
Eftersom jag inte kom iväg till Skövde blev det en första provmontering som utfartssignal
Preussisk semafor2.jpg
Preussisk semafor2.jpg (949.07 KiB) Visad 7885 gånger
Preussisk semafor3.jpg
Preussisk semafor3.jpg (964.69 KiB) Visad 7885 gånger
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Semaforbygge

Inlägg av Bengt Andréasson »

Tjusigt!
Vad tror du Klas som byggt den. Hade det varit möjligt att montera vingarna (och tillhörande manöverdon) spegelvänt åt andra hållet, om man vill ha den med en svensk signalbild?

/Bengt
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Semaforbygge

Inlägg av Klas Blomberg »

Det borde definitivt gå att spegelvända den så att den blir svenskliknande, jag funderade ett tag på att göra så innan jag bestämde mig för att bygga original.
Vingarna viks ihop, så det borde räcka med att vika ihop dem åt fel håll och montera allting lite annorlunda.
Resultatet kommer inte bli 100%-igt svenskt, men eftersom det är näst intill omöjligt att få tag på en svensk semafor modell, så varför inte?
Preussisk semafor4.jpg
Preussisk semafor4.jpg (927.23 KiB) Visad 7678 gånger
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Semaforbygge

Inlägg av Jan Frelin »

Nu finns VVA's etsade svenska semaforer i produktion igen, köpte just ett par.
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Semaforbygge

Inlägg av Bengt Andréasson »

Tack för info Klas och Jan!

Jag borde varit på Bankalaset. Man bör alltid vara på Bankalaset!
Se här en så god nyhet, som i varje fall jag hade missat: http://www.wnj.se/underleverantor/vva/b ... satser.htm

/Bengt
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: Semaforbygge

Inlägg av Ringe »

VVA har en riktigt fin semaforbyggsats, hur fin kan man få den? Belysning? Rörliga vingar? Byggsatsen har ett antal år på nacken, har någon en bild på den när den är "färdig".
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Semaforbygge

Inlägg av Klas Blomberg »

Knappast färdig, men.....
Med reservation för att mitt bygge är en plåt från förra gången VVA var verksamma, så är det inte en fullfjädrad modell utan ett scratch-aid-kit. Man får de delarna som går att etsa, och sen är det upp till var och en att komplettera med resten och att klura ut hur man ska sätta ihop härligheten.
Detaljeringsgraden är inte lika hög som på min tyska modell. Rörliga vingar är inget problem - men det finns inte med några delar för att fixa kraftöverföringen; där tänker jag använda grejer från Model signal engineering. Belysning borde gå att fixa med en väldigt liten LED-lampa. En jobbig sak är att masten består av fyra lösa sidor som sak lödas ihop, stor risk för svordomar och brända fingrar!
VVA semafor.jpg
VVA semafor.jpg (991.76 KiB) Visad 7425 gånger
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Semaforbygge

Inlägg av PeO Helgesson »

Jag gjorde som Lasse Lundgren tipsade. Klipp en bit lagom tjock aluminiumplåt och fila till en sticka som passar inuti, bind fast delarna och löd ihop. Det lät som någon ny uppgift för Sisyfos, men gick ganska lätt. Belysning ordnade man på den tiden med vetekornslampa, emaljerad lindningstråd för strömmen, svårare var att hitta röd och grön celluloid. Rörelsen överfördes med en tunn pianotråd genom masten.
Skriv svar