Jumbo

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Jumbo

Inlägg av Tobias Ljung »

Nasta projekt har paborjats, Falkenbergs Jarnvags boggigodsvagn No 18, SJ NNbp 320651. Det ar ett prototypbygge, sa det lar bli nagra bakslag langs vagen.

Manga konstruktionsideer kommer fran SRJ Co 26 bygget, samt FJ litt N. Tror jag rapporterat om bada dessa pa forumet, men hittar inte lankarna nu.

Boggin utgar fran en 3D gjutdel fran Rimbo Grande (uppforstorad till nollan forstas). De etsade lagerboxlocken blev lite for stora och ska etsas om innan de lods pa plats.
Bild

Tvarbalken med trad for centrering av koppelkuliss:
Bild
Bild
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Jumbo

Inlägg av Tobias Ljung »

Nagra forebildsfoton ocksa (samtliga Erik Walde):
Bild

Observera de aningen olika lagerboxlocken:
Bild

Bild

Tycker forresten att SJ litterat ar fel, visst borde det vara Nbp?
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Jumbo

Inlägg av zikkan »

En spännande och läcker vagn, riktigt lockande!! Kul med lite udda förebilder. :) :!:
Det vanliga Walde-kopplet skall du skruva i plattan som syns i bilden? Hur stor rörlighet blir det i sidled? Kommer plattan att bara röra sig i sidled eller kommer den att "vippa"/vrida sig lite?

Ser fram emot fortsättningen!

Mvh
zikkan
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Jumbo

Inlägg av Tobias Ljung »

Riktigt, Waldekopplet skruvas till kulissen. Kulissen ror sig bara i sidled, ca +-4 mm. Waldes Co vagnar har samma princip, har ett foto fran ett extremtest med en kort N-vagn:
Bild

Mina tre Co vagnar har testats i alla mojliga kombinationer och det har gatt bra, dvs utslaget pa kulissen verkar racka till!
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Jumbo

Inlägg av Johan Winell »

Tobias Ljung skrev:
Boggin utgar fran en 3D gjutdel fran Rimbo Grande (uppforstorad till nollan forstas).
Bild


Härligt att se att de är omsatta till mässing. Det ser ut som det är en skarp och bra gjutning. Ska bli spännande att se hur de tar sig ut med lagerboxlock och målade.
Vänliga hälsningar

Johan
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Jumbo

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev: Boggin utgar fran en 3D gjutdel fran Rimbo Grande (uppforstorad till nollan forstas). De etsade lagerboxlocken blev lite for stora och ska etsas om innan de lods pa plats.
Bild
Snygg boggi!
Men jeg forstår ikke helt hva du har gjort her. Hva mener du med en "3D gjutdel"?. Betyr det at du har fått en digital 3D-modell fra RG som egentlig er lagd for H0 og printet den i 0-skala?

I så fall, hvor er den printet og hvordan er den støpt?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Jumbo

Inlägg av Johan Winell »

Hauk skrev:
Tobias Ljung skrev: Boggin utgar fran en 3D gjutdel fran Rimbo Grande (uppforstorad till nollan forstas). De etsade lagerboxlocken blev lite for stora och ska etsas om innan de lods pa plats.
Bild
Snygg boggi!
Men jeg forstår ikke helt hva du har gjort her. Hva mener du med en "3D gjutdel"?. Betyr det at du har fått en digital 3D-modell fra RG som egentlig er lagd for H0 og printet den i 0-skala?

I så fall, hvor er den printet og hvordan er den støpt?
Hej, vill egentligen inte "kapa" Tobias fina byggtråd så ska vi fortsätta diskussionen så får vi skapa ny tråd. Emellertid, jag är ansvarig för "mastern", och upprinnelsen till det är att jag köpte en Obp-byggsats av RG i H0n3, men med förbehållet att den saknade boggiegjutningarna. Skälet till det var att de gamla mastrarna inte längre gick att använda till nya gjutningar då de var för slitna. Min tanke var väl att hitta en amerikansk boggie tillräckligt lik för att kunna sätta under vagnen. Sen dök iden upp att man kunde göra en master i form av 3D-printad del och jag modellerade upp boggien. Mastrarna printades av Shapeways i FUD-material. RG och jag diskuterade då att man skulle kunna göra en uppförstoring inför en modell i nollan, och så blev det. Själva mässingsgjutningen är nog en vanlig lost-wax, och av det skälet gjordes mastrarna i 106% av den tilltänkta skalan.
DSC_0707_20.jpg
DSC_0707_20.jpg (71.76 KiB) Visad 8537 gånger
Mastrar i H0 och nollan tillsammans med en original gjutdel.
2_1_45_106proc.jpg
2_1_45_106proc.jpg (77.76 KiB) Visad 8537 gånger
Detalj av nollan mastern
DSC_0742_20.jpg
DSC_0742_20.jpg (98.78 KiB) Visad 8537 gånger
En av H0-mastrarna målad som ett test, 20mm lång



VH/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Jumbo

Inlägg av Hauk »

Takk for oppklarende svar!
Bildet av H0-masteren viser vel en gang for alle at 3D-printing har nådd en kvalitet som burde gjøre selv de mest kresne fornøyd. Spesiellt teksten på akselbokslokkene er imponerende.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Jumbo

Inlägg av Mallet »

"Frän" vagn. Mest är jag impad av de konstruktionslösningar som presenterats. Och detta bara på trådens första sida!!

Mvh LH
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Jumbo

Inlägg av Tobias Ljung »

Hej, vill egentligen inte "kapa" Tobias fina byggtråd så ska vi fortsätta diskussionen så får vi skapa ny tråd. Emellertid, jag är ansvarig för "mastern",
Kapa garna mera Johan : ) Tackar for arbetet! Kul med 3D mojligheterna nu for tiden, och att det kan anvandas for flera skalor. Har du funderat pa Z4p "sporten" ocksa...?
Skriv svar