Nu har det löst sig....
Efter långt bry så har det löst sig med koppel och axelboxar.
Kopplen är ritad av Daniel B och axelboxarna har jag själv ritat i CAD (det tog hela sommaren att lära sig hjälpligt via tuturiols på Youtube).
Gjutningarna är sedan gjorda av Brimalm och får nog ses som "state of art", det står faktiskt DONJ 1905 på lagerlocken mkt tydligt om man har ett bra förstoringsglas.
- Koppel o axelboxar.JPG (139.3 KiB) Visad 7686 gånger
Bufferten har ett litet slag i sida,ca 1 mm och sitter löst i chassiet, ihoplöda tillsammans med dragstängerna. Koppelhöjden som ska vara 16,2 mm och det har jag inte riktigt fått till då kanske måtten inte stämmer i den inre hjullagringen. Sånt löser sig.
Att det inte går att löda i brons avfärdas oxå härmed som ren bullshit. Legeringen är koppar och tenn så det är inget problem.
Chassiet ser så ut för att det varit målat en gång.
I allt prat om Brimalm på alla forum vill jag säga detta:
Brimalm är en
stor resurs för oss utövare. Deras arbeten tror jag inte finner sin överman och kanske inte ens sin like.
Men det är ett företag som kämpar för att överleva.
Map. D-loken, där även jag väntar, så är det ju ett projekt med stor slagsida och goodwillmässigt ett helt förlorat slag.
Som företag har man då ingen annan väg än att gå vidare eller gå i konkurs.
Det är min fasta uppfattning att man jobbar på under stor press, trots alla fördömanden, för att lösa detta och jag tror att man kommer att så småningom lösa situationen. Alternativet är ju konkurs!
Så sitt lugnt i båten!
Man kan ju även stödja företaget genom att lägga ut order på produkter och projekt.
För som sagt-Brimalm är en unik resurs för oss utövare.
Jag har inga ägareintressen i Brimalm utan detta är min åsikt.
Mvh Lars H
Ps Roco är av samma åsikt.