Sida 4 av 29

Re: DONJ på spåret.

Postat: ons 04 nov 2015, 19:08
av Mallet
Så här ser det ut på riktigt:
Bild
Bild
Bild
Tänkte mig en 3D ritning från nån kunnig av buffertbeslaget samt bufferten sen får man greja till restan själv.
Vagnstypen kräver ju den lösningen.
Mallet ja, nånstans i fjärran.....

LH

Re: DONJ på spåret.

Postat: ons 04 nov 2015, 23:07
av Hauk
Mallet skrev:Hej igen.
Vagnarna blev ju så gott det gick färdigställda till Gärsnästräffen. Koppel och axelboxar är inte fixade än men det jobbas på.
Här är alltså DONJ första förlängda serie bromsad och obromsad och med löst kolskrov fritt efter de bilder som finns samt förstås J O Svensson "DONJ-den rullande materielen"
Særdeles heftig!

Re: DONJ på spåret.

Postat: tor 05 nov 2015, 07:28
av lenelg

Re: DONJ på spåret.

Postat: fre 01 apr 2016, 17:30
av Mallet
En riktig thriller-Bron, 948 nitar.

En bro till en kommande modul.
Kan nog sägas vara lite av en standardbro på smalspåriga järnvägar. Min är uppmätt och ritad med utgångspunkt från bron i Björkeryd efter Nättraby Alnaryd Eringsboda järnväg, NAEJ. som ligger nån kilometer från mitt hem. Bron byggdes av Berglunds eller Bergsunds Mekanisk i Stockholm nån gång runt 1894.
DONJ hade ett flertal liknande broar varav den längsta i centrala Ockelbo över Testeboån finns kvar och likaså bron över Laån i Åbron. Dessa är nog byggda av DONJ själv i Jädraås
Jag har breddat bron något, 6 mm, för att kompensera för spåvidden men det är en gissning.

Bild
Bild

Mvh Lars H

Ps Roco hälsar. Han ser fram emot löpsäsongen.

Re: DONJ på spåret.

Postat: tis 05 apr 2016, 12:12
av Micke Brane
Hej Mallet

Försökte nå via PM:et här på forumet.
Men det verkar inte som det fungerar.?
Jag undrar om du har möjlighet att dela med dig av ritningen då jag tänkt bygga en bro
av just den modell du byggt så mästerligt i mässing.

Micke Brane

Re: DONJ på spåret.

Postat: ons 06 apr 2016, 11:01
av Hauk
Mallet skrev:En riktig thriller-Bron, 948 nitar.
Supersnygt som alltid!
Litt flere bilder fra byggingen av broen ville gjort meg kjempeglad!

Re: DONJ på spåret.

Postat: lör 07 maj 2016, 20:53
av Mallet
Först på plan!!!

Re: DONJ på spåret.

Postat: lör 07 maj 2016, 21:13
av zikkan
:lol:

Re: DONJ på spåret.

Postat: mån 09 maj 2016, 16:40
av Göran T
Mallet skrev:[...]Bron byggdes av Berglunds eller Bergsunds Mekanisk i Stockholm nån gång runt 1894.[...]
Mycket snyggt Lars.
Bergsunds Mekaniska i Stockholm är samma företag som två år tidigare levererade ångfartyget S/s Trafik som trafikerade rutten Hjo-Hästholmen.
/Göran T

Re: DONJ på spåret.

Postat: fre 30 dec 2016, 12:10
av Mallet
Nu har det löst sig....
Efter långt bry så har det löst sig med koppel och axelboxar.
Kopplen är ritad av Daniel B och axelboxarna har jag själv ritat i CAD (det tog hela sommaren att lära sig hjälpligt via tuturiols på Youtube).
Gjutningarna är sedan gjorda av Brimalm och får nog ses som "state of art", det står faktiskt DONJ 1905 på lagerlocken mkt tydligt om man har ett bra förstoringsglas.
Koppel o axelboxar.JPG
Koppel o axelboxar.JPG (139.3 KiB) Visad 7576 gånger
Bufferten har ett litet slag i sida,ca 1 mm och sitter löst i chassiet, ihoplöda tillsammans med dragstängerna. Koppelhöjden som ska vara 16,2 mm och det har jag inte riktigt fått till då kanske måtten inte stämmer i den inre hjullagringen. Sånt löser sig.
Att det inte går att löda i brons avfärdas oxå härmed som ren bullshit. Legeringen är koppar och tenn så det är inget problem.
Chassiet ser så ut för att det varit målat en gång.

I allt prat om Brimalm på alla forum vill jag säga detta:
Brimalm är en stor resurs för oss utövare. Deras arbeten tror jag inte finner sin överman och kanske inte ens sin like.
Men det är ett företag som kämpar för att överleva.
Map. D-loken, där även jag väntar, så är det ju ett projekt med stor slagsida och goodwillmässigt ett helt förlorat slag.
Som företag har man då ingen annan väg än att gå vidare eller gå i konkurs.
Det är min fasta uppfattning att man jobbar på under stor press, trots alla fördömanden, för att lösa detta och jag tror att man kommer att så småningom lösa situationen. Alternativet är ju konkurs!
Så sitt lugnt i båten!
Man kan ju även stödja företaget genom att lägga ut order på produkter och projekt.
För som sagt-Brimalm är en unik resurs för oss utövare.
Jag har inga ägareintressen i Brimalm utan detta är min åsikt.

Mvh Lars H

Ps Roco är av samma åsikt.