DONJ på spåret.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Intefanfunkadetdärheller.
Nej det funkade inte så där bra. Ffa måste oket ha en god rörlighet och så måste minst 2 ok vara individuellt justerbara.
Detta fixades dels genom att använda en tunnare, 0,8 mm, dragstång och på den löda 4 mm långa gängade, M 1.4, muffar.
Bromsar 2.0.JPG
Bromsar 2.0.JPG (181.24 KiB) Visad 6719 gånger
Löst monterat och bara lätt pillat i så verkar det bättre och blir nog den slutgiltiga lösningen.
Nödvändigt tryck för att ta upp ström gissar jag kompenseras av ytan. Bromskraften känns det som om den är mera exponentiell än linjär dvs exempelvis dubbelt tryck ger 4 ggr friktion. Men däremellan är det ju en bit så att säga. Dock är det mer en känsla/gissning än tekniskt kunnande.
Hursomhelst ser det ut så här monterat och det är jag nöjd med. Det blir bara strömupptagning på 10 hjul då det bakre blir för krångligt och sannolikt lite "kluddigt".
Bromsar 2.0 monterade.JPG
Bromsar 2.0 monterade.JPG (138.23 KiB) Visad 6719 gånger
Allt får rum på undersidan utan att störa drev och fjädrar efter att tråden som håller oken smalats in mellan fjäderpaketen.
Bromsar 2.0 undersida.JPG
Bromsar 2.0 undersida.JPG (135.69 KiB) Visad 6719 gånger
F.ö. tjuter snöstormen.

Mvh LH

Ps Roco tycks gilla en riktig snöstorm.
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av zikkan »

Elegant och synnerligen fascinerande! :)
Mvh
zikkan
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Driv i natt
Drivlinan har varit färdig i huvudet sedan de första tankarna om projektet. Det finns flera krav. Dels ska det få rum i ramen både på längden, mellan fjäderupphängningen och mittaxeln och tvären och dels ska det vara lättdrivet, minimera förlusterna genom hela linan. Därför är det i nuläget 28 st kullager i konstruktionen. Det ska även ha en minimihöjd för att motorn ska centrera i pannan någotsånär. Och kunna monteras ovanifrån med hjulaxeln monterad i chassiet.
Konstruktionen av växellådan höll dock på att bli en malör då jag i alla år tänkt utväxlingen rätt fast baklänges. Rättad av en vän så satt i alla fall arbetet igång. Att skriva programmet till fräsen är ganska simpelt men det blir en aning komplext, räkna med flera försök. Jag har utarbetat en mall för arbetsordningen och förenklat så mkt som möjligt så nästa gång så ska det vara enklare.
När väl en fungerande kod har skrivits så hamnar det i en enkel Windows anteckningsfil och blir då lätt att dela med andra.
Drivning huset..JPG
Drivning huset..JPG (112.1 KiB) Visad 6451 gånger
Alla mått räknas ut med gängse kuggeometri, axelavståndet är modulen 0,4 x kuggantalet på båda anslutande dreven delat med 2. Lägg till 0,03 mm för ett lagomt glapp (tysk industristandard) så är man på banan. Hjuldiameter är modulen x kuggantalet och plussa på 2 x modulen. Snäpplåset som förs över axellagret har en öppning som är 0,6 mm mindre än lagerdiametern och urfräsningen har 0,05 mm mindre diameter. Det känns stadigt!
Drivning linan.JPG
Drivning linan.JPG (160.06 KiB) Visad 6451 gånger
Att motorn sitter snett har enbart med utrymme för skruvar att göra men det stör mig en smula. Kardanaxeln är nog inte den slutgiltiga då den är något grov för genomföringen i knuten.
Drivning monterad.JPG
Drivning monterad.JPG (127.04 KiB) Visad 6451 gånger
Tja, det var väl allt.

Mvh LH

Ps. Löpsäsongen verkar att ha småbörjat, Roco mer och mer upptagen med detta.
masonamerican
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 25 feb 2012, 21:29

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av masonamerican »

Hej Lasse
Är nuförtiden sällan ute på forumet men fick tipset av Per N idag så jag kunde inte låta bli. Och wow vad långt du har kommit! Jag är som engelsmännen uttrycker det Flabbergasted

Klia Roco från mig. Han är saknad.

Med vänlig hälsning,
Håkan
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Trial and error.
Sju sorger och åtta bedrövelser, spöken och demoner i vråna-den här grejen var svår.
Underredet till tendern har fått sin utformning. Eftersom mina hjulaxlar är limmade och med förkärlek kullagrade så krävs en bökig konstruktion med snäppfästen för lagren. Det är väl i sig inte så svårt men det ska ju vara lika på både sidor dessutom spegelvänt.
Många uppsättningar blev det med inpassning av läget. Gjord i delrin/POM/acetalplast som vanligt.
Tenderplastbiten.JPG
Tenderplastbiten.JPG (115.88 KiB) Visad 6031 gånger
Boggiens bärarmar skruvas i ramen. De har även uttag för reservströmupptagning med pilzkontakter eller vad dom heter, köpta av MRW.
Tenderboggien.JPG
Tenderboggien.JPG (98.19 KiB) Visad 6031 gånger
Kulissföringens utformning har jag snott från fler ställen som jag funnit på nätet och verkar fungera skapligt, avståndet ska enligt beräkningar öka med ungefär 1,22 mm vid 10 grader. Fjädern är tillbockad pianotråd 0.5 mm och möjligen är den för kraftig och ger för stora sidokrafter iofs. lätt fixat
Tenderns kulissföring.JPG
Tenderns kulissföring.JPG (75.07 KiB) Visad 6031 gånger
Tenderns kulissföring 2.JPG
Tenderns kulissföring 2.JPG (148.08 KiB) Visad 6031 gånger
Hela underredet blev ganska bra och ger stort utrymme inuti. Det yttre plåthöljet ska träs över och inga delar blir synliga förutom nedre delen av hjulen.
Tenderunderredet.JPG
Tenderunderredet.JPG (168.21 KiB) Visad 6031 gånger
Hjulringarna är dom som visas på den första bilden i denna tråd. Innerdelen är frästa ur polyuretan med CNC-fräs och även centrumhålet och yttre diametern i samma uppsättning och det verkar skapligt bra. Ekrarna är frästa med en konisk fräs så det kräver ett verktygsbyte. Det tog ganska lång tid och krävde ett besök under skala 1/1-tendern för att inse att hjulen är 9-ekrade. 10-ekrade var redan tillverkade så det var en riktig "close call" men jag hade tur!!!

Mvh LH

Ps Roco ( även kallad snömannen pga av sin fabless för puder) hälsar
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Ja vad ska man säga, urtjusigt modellbygge på hög nivå, mycket inspirerande.

Tobbe H
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

En gammal surdeg
Den här detaljen har jag grejat med några dar. Inte riktigt säker på vad den kallas/heter på riktigt men hos mig blir det excentervev.
Den är i alla fall cnc-fräst ur automatstål av fyrkantstyp köpt hos Ironbill. Cc mellan hålen är som slaglängden 5.5 mm.
Excenterveven 2.JPG
Excenterveven 2.JPG (70.37 KiB) Visad 5852 gånger
Efter att den skärts ut från materialet med hjälp av en slitsfräs så ska en 0.4 mm djup urfräsning göras på andra sidan för att man där ska kunna försänka muttern så att den inte tar i kulissföringens vevsläng. Ingen bild på detta men om man fräser ur en rund ficka som passar den lilla ringen på första bilden så har man ju ett nolläge som man kan fixera veven i.
Excenterveven skärs ut.JPG
Excenterveven skärs ut.JPG (113.05 KiB) Visad 5852 gånger
Det är här den sura degen kommer in. Konstruktionen är ju sån att de inre lagerbanorna ska låsas in till koppeltappen med hjälp av den yttre muttern som syns på bilden och en mellandistans.
Excenterveven.JPG
Excenterveven.JPG (154.45 KiB) Visad 5852 gånger
Det funkar sådär, den sitter stumt men jag vågar inte dra åt den nåt vidare med hänsyn till den klena gängan och automatstålets relativa mjukhet. Det behövs nån sorts gänglås. Jag har hört om att man kan använda vanligt vitlim men har inte prövat nån gång.
Vanligt loctite blir väl att sitta som berget och omöjligt att lossa.
Tips???? Nån som vet???
Mvh LH
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Olsson »

Loctite finns ju i en uppsjö olika varianter beroende på användningsområde. Om det mest handlar om att "hålla kvar" muttern (vilket ju blir effekten med vitlim) kanske det räcker till gängtätning (vilket ju är avsett för tex hydraulik), tex 577. Annars är ju den mjukaste gänglåsningen 221 ofta tillräckligt snäll för delar som ska gå att lossa från varandra, men hur det fungerar för så här små gängor vågar jag inte svara på, det minsta jag använt 221 på inom arbetet var nog M3...

/Johan
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Använder Loctite "skruvlåsning normal"på M 1,0 och uppåt, går att få loss muttern efteråt med lite tålamod.

Tobbe H
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Olof »

Finns det inte Loctite eller liknande som släpper vid 100 grader? Så att om man kan komma åt med lödkolven och det inte finns något värmekänsligt i närheten så går det att lossa efter uppvärmning. Jag har själv använt superlim på liknande sätt men inte på gängor.

/lof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar