DONJ på spåret.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Tänk att det ska va så kinkigt!

Förlåt men jag har inte rengjort kameralinsen på mobilen nånsin tror jag. När det blev gjort blev bilderna mycket bättre.
Veckan har varit ganska produktiv (mkt dåligt väder) så jag har arbetat vidare med hjulen.
Eftersom konstruktionen är enligt continuous springy beamkonceptet behövs hornblock för fjädringen, axlarna och lagringen.
Dessa har svarvats och frästs ur en 8 mm mässingstång. Kullagren är 6 mm med 3 mm axel och endast 2,5 mm breda.
Hornblock 2.JPG
Hornblock 2.JPG (35.37 KiB) Visad 5692 gånger
Alla dela till en vanlig axel ser ut så här:
Hjulaxeldelarna.JPG
Hjulaxeldelarna.JPG (86.7 KiB) Visad 5692 gånger
Och till drivaxlarna så här:
Drivaxeln..JPG
Drivaxeln..JPG (187.12 KiB) Visad 5692 gånger
Det som är mellan hornblocken är i mitten ett snäckdrev flankerat av 2 kullager. Mer om den konstruktionen senare.
Limning av hjulen på axel sker med epoxi efter mkt expriment men enligt ALLA förståsigpåare ska det va det bästa. Jag tycker det är förtvivlat kladdigt jag. Hjulen kvartas i en hemgjord jigg av delrin vilket är ett bra material då inget lim fastnar i den åtminstone.
Kvartningsjiggen..JPG
Kvartningsjiggen..JPG (48.38 KiB) Visad 5692 gånger
Kvartningen kan ju va ett problem men med den här hoppas jag det blir ungefär exakt. Vi får se!
Så efter den här veckan känner jag mig nog lite mallig.
Färdiga axlar..JPG
Färdiga axlar..JPG (96.01 KiB) Visad 5692 gånger
Hasta la vista//LH

Visdomsord från Roco: Högmod går före fall.
(Det är allt en klyftig jycke)
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av zikkan »

"Rasande elegant!" :)
Men berätta gärna mer om den där röda "fälgkanten". Hur kom den till? Å vad använde du för färg till hjulcentrum?
Mvh
zikkan
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Nu är det på allvar!

Dagens tips från verkligheten: Kolla alltid att det inte sitter nåt skräp mellan skänklarna på skjutmåttet ner man nollställer. Det kan bli rätt ångestfyllt.
Under helgen har koppelstängerna tillverkats. Alla 4 är helt lika både mått och utförande. Plåten är etsad i 0,25 mm nickelsilver och 4 lager laminerade blir nästan perfekt i tjocklek.
Koppelstången ursprung..JPG
Koppelstången ursprung..JPG (166.62 KiB) Visad 5508 gånger
Det är av största vikt att måtten här blir riktiga och därför behövs en bra fixtur för att få till det.
Koppelstångens fixtur..JPG
Koppelstångens fixtur..JPG (84.77 KiB) Visad 5508 gånger
Niten gjordes av automatstål som är mkt bearbetbart. Det heter SMnPb30+C och finns bla. annat i Stenas sortiment.
Koppelstångens delar..JPG
Koppelstångens delar..JPG (110.5 KiB) Visad 5508 gånger
Jag har fått för mig att en sån här konstruktion lätt kan bli tungdriven och därför ska så mkt som möjligt lagras med kullager även så koppelstänger och vevsläng.
Lagren är 3 mm i ytterdiameter.
Koppelstången monteras..JPG
Koppelstången monteras..JPG (97.44 KiB) Visad 5508 gånger
Ramsidorna har oxå påbörjats och upphängningen till fjädringen som är en gitarrsträng gauge 16, runt 0,4 mm.
Fjädringen..JPG
Fjädringen..JPG (181.1 KiB) Visad 5508 gånger
Om det behövs styvare fjädring är tråden lätt utbytbar. Hållarna sticker igenom plåten och skall på andra sidan utgöra upphängningen till bromsarmarna. Det är min avsikt att försöka få till strömupptagningen via bromsbackarna på alla 12 hjulen.
Och så här ser det ut nu.
Ramverkssidor..JPG
Ramverkssidor..JPG (147.62 KiB) Visad 5508 gånger
That's all folks!

Mvh LH

Ps Roco har blitt kompis med en skata, mycket märkligt.
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Tobias Ljung »

Jag har fått för mig att en sån här konstruktion lätt kan bli tungdriven och därför ska så mkt som möjligt lagras med kullager även så koppelstänger och vevsläng.
Men va f... Nu får du väl ta och ge dig! Håvard, hur ska du kontra det här? Grymt imponerad :shock:
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Så elegant, snyggt med kullager till koppelstängerna.

Tobbe
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Målning-hu så hemskt!
Frågan om hur hjulen målats.
Ja röd och svart. Målning är nog det jag drar mig mest för att göra. Det blir inte alltid så bra och det är liksom kört då.
Jag använder vanliga alkydoljefärger av konstnärskvalitet,tillgängliga, blandbara, vattenlösliga och grundmålar med Standox grundfärg avsedd för billackering.
Kom över en literburk för rätt så många år sen som jag ruskar om regelbundet. Den är aldrig öppnad utan jag slog en grov kanyl genom locket och så har den stått. Funkar skapligt vad jag kan förstå.
Förarbetet är tvätt i isopropanol och blästring.
Färgerna.JPG
Färgerna.JPG (95.92 KiB) Visad 5262 gånger
Jag vet inte om det är rätt men man kan i alla fall göra så.
Hjulen är målade innan montering, den röda kanten med pensel och hjulringarna uppsatt i svarven och den svarta sprutad.
Hjulhållare.JPG
Hjulhållare.JPG (79.07 KiB) Visad 5262 gånger
Här tycker jag att jag funnit en jättebra lösning för att hålla hjulen under sprutning. Fågelnäbbskilning.
Silikonslang som petas in i centrumhålet och låses med en spetsig pinne.
Mitt bidrag till männsklighetens utveckling så stort det nu är.

Mvh LH

Ps Roco är alldeles förundrad.
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Cylindrar
Cylindrarnas front och bakplåtar lamineras av 3 delar, etsad relief, stödplåt och en inre plåt som ska ge stöd åt svepplåtarna.
Cylindersidor.JPG
Cylindersidor.JPG (115.44 KiB) Visad 5145 gånger
Själva "cylindrarna" och sliden görs av centrumborrade mässingstänger, detta ger lite tyngd vilket kan va bra. Högtryckscylindrarna är 10 mm och lågtrycks är 14 mm i diameter.
Cylindrar löds.JPG
Cylindrar löds.JPG (145.75 KiB) Visad 5145 gånger
Sen löds svepplåtarna på och formas efter den inre stödplåten och det hela pimpas till med kolvstyrningar, pysventiler och annat bråte.
Här hade jag glömt delar som ska etsas och har därför fått beställa en ny plåt och därför blir det inte färdigt på ett tag.
Cylindrar så här långt.JPG
Cylindrar så här långt.JPG (102.15 KiB) Visad 5145 gånger
Kan tycka att det blev hyfsat likt.

MvhLH
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljung skrev:
Jag har fått för mig att en sån här konstruktion lätt kan bli tungdriven och därför ska så mkt som möjligt lagras med kullager även så koppelstänger och vevsläng.
Men va f... Nu får du väl ta och ge dig! Håvard, hur ska du kontra det här? Grymt imponerad :shock:

Tror jeg melder pass her! Sykt imponerende. Og inspirerende!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

En släng hit och en släng dit
Tack för alla fina ord! Varför skriver jag en sån här tråd. Själv tycker jag att de mest läsvärda trådarna är de med ren "verkstad", hur gjordes grejorna.
Roligt att läsa, tekniker man kan ta till sig och ffa. inspirerande som sagt.
Jag vet att det här projektet är i viss mån "det värsta vi sett" och det kanske får nån att backa tillbaka för att detta klarar inte jag men en eller annan kanske väljer att se det som "kan han kan väl jag".
Och visst är det kul att få beröm men det är inte därför, lite grann kanske, som jag skriver mer för att försöka dra hobbyn lite framåt och inspirera andra och mig själv till nåt ännu värre.
Hursomhelst.
Vevslängarna är färdiga.
Först så lödes gejdrarna till vevslängens glidstycke, laminerade och löda i en fixtur. Lägg märke till styrhålen och att de har olika höjd.
Gejdrarna löds.JPG
Gejdrarna löds.JPG (151.44 KiB) Visad 4925 gånger
Glidstyckena och vevstakar likaledes.
Kolvstången svarvades av automatstål och eftersom de har en diameter på 1.1 mm och är 23 mm långa så behövs en stöddocka. Den är gjord av en mässingstång och ett kullager. Har funkat mycket bra till den här typen av arbete.
Kolvstången sticks av.JPG
Kolvstången sticks av.JPG (199.94 KiB) Visad 4925 gånger
Ett hål borrades i glidstycket och stången stacks in i detta och lödes. Att löda i automatstål är inget problem.
Sen borrades vevstacke och glidstycke upp till 1 mm och en nit tillverkades i autostål.
Niten är en halv mm längre än hålet och har ett 0,7 mm centrumborrat hål på baksidan som är en halv mm plus en plåttjocklek alltså cirka 0,8 mm djupt. De måtten funkar bra när man sen ska nita/kraga ut det hela så det sitter fast bra utan att störa leden så det går trögt. Nitningen görs med en vanlig flacktång.
Vevslängar.JPG
Vevslängar.JPG (165.13 KiB) Visad 4925 gånger
Detta var alltför idag.

MvhLh

Ps Roco har rullat sig i nåt och har för närvarande en rätt så påträngande bouquet av grävling och räv med vissa inslag av ekorre.
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Blott ett ögonblick i sänder
Det mesta på DONJs mallettar är fastbultat och inte nitat. Det finns 2 huvudsakliga storlekar på bultskallarna, runt 35-38 mm och 25-28 mm.
Mycket funderingar över utförande har det blivit och här är resultatet.
Bultimitationer med skallar 0,8 mm finns att köpa men är det nån som verkligen kan avgöra om en sån liten detalj syns. Så jag har svarvat bultimitationer med 0,8 mm skalle, runda iofs men jag tycker det funkar. Expriment har gjorts där en 0,9 mm insexnyckel har tryckts in i en stålstångs ände i ett förborrat hål och det utföll ganska väl men huvudena blev opropotionerligt stora. Det ska finnas 0,7 och 0,8 oxå så vi får se.
Inre ram.JPG
Inre ram.JPG (98.92 KiB) Visad 4772 gånger
På ramverkets insida så sitter även hållare för tvärplåtar samt för fjäderpaketen som även ska hålla hjulen på plats.
Stödplåtar.JPG
Stödplåtar.JPG (117.39 KiB) Visad 4772 gånger
Stödplåtar och slidföringen eller vad dom nu kan heta (i mitt rike heter dom så) har som vanligt laminerats med 3 resp.4 delar.
Bakre pannstöd.JPG
Bakre pannstöd.JPG (82.74 KiB) Visad 4772 gånger
Bakre pannstöd blev ganska pyvligt . Här är det bara 0,6 mm tråd som bultimitation. Tycker nog att det ser OK ut.
Fasta boogien.JPG
Fasta boogien.JPG (92.67 KiB) Visad 4772 gånger
Så börjar det likna nåt. Är lite osäker på runda bultskallar.

Mvh LH

Ps Roco, han tvekar aldrig han
Skriv svar