DONJ på spåret.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Black Friday
Såga att Corel hade rea.
https://www.coreldraw.com/en/product/ho ... ehicle=edm
Detta använder jag att rita etsplåtar i.

Mvh LH
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Något har hänt!
Trots sju bedrövelser och 8 sorger har nåt hänt. Motgångarna kulminerade när den 4:e koppelstången bara är borta. Den har aldrig varit utanför verkstan men är totalt försvunnen. Jag har etsat 2 plåtar så jag kunde ta en sats delar från den andra som därmed inte är komplett men vad skulle jag göra.
Lagerbussningar gjutna i silikon har i alla fall tillverkats, de skall bära upp varsitt lager i rätt höjd för kardanaxeln som ska gå igenom korset.
Niemas problemas. Det är de rosa tingestarna på bilden.
Bussningar.JPG
Bussningar.JPG (117.15 KiB) Visad 5988 gånger
Vidare har alla koppeltappar svarvats och gängats M1 samt muttrar till dessa. Det har varit en del testande för att få till rätt mått så alla delar går klar från varandra. Kullagrens innerring skall skruvas fast och sitta helt fast i koppeltappen. Det verkar funka så här långt och allt rullar mycket lätt tom med en skaplig utrullning. Ingen låsning i koppelstängerna kan kännas överhuvudtaget vilket skulle kunna bevisa tesen att om man gör det skapligt exakt från början så funkar det bättre på slutet. Hur som helst tror jag på vällagrade koppelstänger.
Chassit provmonterat.JPG
Chassit provmonterat.JPG (98.15 KiB) Visad 5988 gånger
Börjar fundera på överdelen och tendern.

Mvh LH

Ps Roco har mist sin "First Lady" Sally som gick till de sälla i veckan. Mycket sorgligt. Han är inte ensam om att sakna henne.
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av zikkan »

Bygget: :shock: :o :o

Klia RoCo bakom örat från mig.

Med vänlig hälsning,
zikkan
Olletill
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 08 jul 2015, 09:11

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Olletill »

[quote="Mallet"]Tur att man gör som man vill.

Data är inte min grej! Har försökt programmerat vändskivan i flera veckor men det blir inte bra. Jag får den att snurra och gå till exakt samma ställe och nollställningen funkar oxå. Men ihopkopplat så att maskineriet nollställer sig automatiskt ner strömmen slås på. Näpp! Det blir väl som vanligt att nån i yngre tonåren med en enkel och elegant programsnutt och med ett nedlåtande smil fixar det hela.
Så jag har börjat på nåt annat. Hjulen till Malleten.

Tips;
Om du flyttar programsnutten som nollställer till Arduinons SetUp. Då kommer nollställningen att köra varje gång strömmen slås på.
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Kan detta verkligen funka?
Det var ett tag sen. Varit ganska upptagen med husombyggnad, vagnsrenovering i Jädraås (nån som vill gissa) samt julen.
Men nu är det nya tider.
Jag har alltid tyckt att strömupptagning borde ske genom bromsarna, dom sitter ju där. Det är ju lite uppenbart liksom.
Dock har jag aldrig sett detta genomfört, har någon?
Kraven är att det isolerar mellan hjulen, kan röra sig med ev fjädringsrörelser, tar upp ström väl och naturligtvis är hyfsat snygga.
Många konstruktionstimmar blev det och lite pyvligt (krångligt, omfattande) blev resultatet.
Sålunda skred jag till verket:
Först så svarvades bromsbackar till med lite överdiameter men med rätt vinklar mot rullbanan. En fosforbronsstrip lödes på insidan uppsatt i en enkel fixtur gjord i DUB.
Bromsbackar.JPG
Bromsbackar.JPG (160.41 KiB) Visad 5555 gånger
Övriga detaljer som oket och bromsarmarna frästes i delrin. Det är inte mkt plats mellan hjulen så bromsarmarna har ett tvärsnitt på knappt 1 x 1 mm. 0,4 mm pianotråd bockades till och allt nitades ihop med mässingsnit.
Bromsdetaljer.JPG
Bromsdetaljer.JPG (191.9 KiB) Visad 5555 gånger
En fixtur för sammansättning tillverkades med små toleranser i alla mått. Delarna som förutom bromsbackarna med upphängning är den längsgående stången gjord i 1mm mässing med pålödda 5 mm säten med axelavstånd, en 4,5 mm bussning gjuten i mjuk silikon samt en tvärhållare gjord i styren. Den håller backarna i rätt bredd och pressas ihop runt pianotråden efter mjukgöring med "styrenlim" men är fria runt dragstången.
Bromsfixtur.JPG
Bromsfixtur.JPG (46.76 KiB) Visad 5555 gånger
Sen skall allt monteras på boggien, armarna hängs i de genomgående tappar som kommer från chassiets fjäderupphängning och dragstången görs justerbar med en mutter för att kunna lägga an backarna lagomt.
Bromsarna.JPG
Bromsarna.JPG (93.88 KiB) Visad 5555 gånger
Det kanske rent av kan funka.

Mvh LH

Ps Roco är alldeles till sig av glädje då promenaderna nu sker på sjöns is där han fritt kan sträcka ut i galopp den lilla parveln.
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Tobias Ljung »

Onekligen ett intressant koncept: Ju mer man bromsar desto bättre strömupptagning ; )

Ska bli spännande att se hur du får till det, kan nog bli lite pill med att ställa in lagom tryck - men det är ju en del av resan.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Olof »

Mallet skrev:Kan detta verkligen funka?
Jag har alltid tyckt att strömupptagning borde ske genom bromsarna, dom sitter ju där. Det är ju lite uppenbart liksom.
Dock har jag aldrig sett detta genomfört, har någon?
Jag har aldrig provat och eventuellt missförstår jag hur du gjort men jag känner mig lite tveksam till att använda bromsarna för strömupptagning.

För att få god kontakt mellan två metallytor krävs att de trycks mot varandra med en viss kraft. Christer Engström skrev en del om detta i Modelltåg 98. Jag har inte tillgång till boken nu men jag har en anteckning om att Christer rekommenderade att kraften skulle vara minst 0,3 Newton.

Samtidigt så är friktionen som bromsar hjulens rörelse proportionell mot kraften och anliggningsytan. För att hålla nere friktionen brukar man försöka göra anliggningsytan så liten som möjligt. Vanligt är att ha en två cylindrar i rät vinkel, till exempel en tråd med cirkulärt tvärsnitt som ligger an mot en cirkulär axel. Det ger en liten yta och därmed liten friktion även om man trycker strömptagaren med rätt stor kraft mot axeln.

Om insidan av de strömupptagande bromsarna är slät blir ytan som hålls mot hjulen med minst 0,3 Newton ganska stor och det är fara värt att friktionen gör så att bromsarna gör det det egentligen är tänkta att göra, nämligen att hålla hjulen still.

En möjlighet är att förse insidan av bromsbackarna med upphöjningar som på en reläkontakt så att bara toppen av dessa ligger an mot hjulet. Då blir kontaktytan betydligt mindre än om insidan är slät.

Ett helt annat skäl att inte ta upp ström från hjulbanan är att hjulen samlar på sig en massa skit från rälsen och om strömavtagarna släpar mot hjulbanorna så förs en del av skräpet över till strömavtagarna. Det räcker då inte med att göra rent hjulen, man måste göra rent strömavtagarna också. Det slipper man om strömavtagarna ligger an mot någon annan del av hjulen.

Ledsen om det här blev lite negativt. Jag hoppas jag har fel men jag vill å andra sidan inte att du skall stå där med ett lok som inte går bra.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av PeO Helgesson »

Jag tror den siffran gällde för rullkontakt, (vill minnas han skrev en vikt motsvarande 25 gram /hjul som minimum). glidkontakt borde kräva avsevärt mindre, jfr kontaktbleck mot axel eller hjul. Olika material i hjul och kontaktdon är dock en god regel.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Olof »

PeO Helgesson skrev:Jag tror den siffran gällde för rullkontakt, (vill minnas han skrev en vikt motsvarande 25 gram /hjul som minimum). glidkontakt borde kräva avsevärt mindre, jfr kontaktbleck mot axel eller hjul. Olika material i hjul och kontaktdon är dock en god regel.
Tack för att du rättar mig PeO.

Det slog mig när jag tänkt mer på saken att jag tagit för givet att bromsblocken har samma innerdiameter som hjulens ytterdiameter. Så är det ju på förebilden, åtminstone efter ett tags användning. Men om man ger bromsblocken lite mindre diameter än hjulen så kommer de bara att ligga an på två ställen och friktionen blir mycket mindre vid samma tryck.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Björn D »

Teori och verkligheten kan ibland skilja sig åt. Men låt oss börja med teorin.

I en förenklad beråkningsmodell är friktionen mellan en strömavtagare och ett hjul en produkt av friktionskoeficienten och strömavtagarens tryck mot hjulet. Grovt räknat bör friktionskoeficienten ligga kring 0,2 i detta fall. I denna enkla beräkningsmodell saknar kontaktytornas storlek betydelse och med tanke på att det rör sig om mycket låga krafter och därmed yttryck samt mycket låga hastigheter, stämmer säker denna förenkling med verkligheten. (I skala 1:1 med en hastighet på 56000 mm/s vid 200 Km/h uppträder lite andra fenomen...)

Förlusten eller trögheten som strömavtagaren orsakar är en produkt av friktionen och rörelsens storlek mellan strömavtagaren och hjulet. Ju större hjuldiameter och desto fortare den roterar desto större blir förlusten.
Att låta strömavtagaren ligga an mot hjulringen eller hjulflänsen är i detta avseende den sämsta lösningen. Den i princip bästa lösningen och med betoning på princip, är att plocka upp ström via axlarna och då antingen via axellagren, via släpkontakter mot axlarna eller via axeländarna och då gärna via spetslager. Det senare lösningen används på en del N-skale boggilok.

Kontaktytan mellan strömavtagaren och hjulet bör vara så liten att man uppnår ett tillräckligt högt yttryck i kontaktpunkten för att strömavtagaren ska orka tränga igenom eventuella oxidskikt och annan ”skit” som förhindrar kontakt. Å andra sidan får kontaktpunkten inte vara så liten och trycket så högt att strömavtagaren skär ner i kontaktytan (hjulringen i detta fall). Kontaktpunken måste även vara tillräckligt stor så att de strömmar som ska passera inte skadar strömavtagaren. (Här bör man även tänka på att det kan uppstå kortslutningsströmmar som modellen lämpligen bör kunna hantera utan att strömavtagarna förstörs. Ett DCC aggregat kan ju mata ut 5 A och det vill till att strömmen bryts snabbt för att man inte ska ”grilla” modellen. Elektroniska kortslutningsskydd löses ju ut mycket snabbt medan gamla termosäkringar är betydligt långsammare.)

På mina mycket små smalspåriga modeller i ”H0-skalan” har jag använt strömavtagare som främst ligger an mot baksidan av hjulflänsarna. Hjulringarna är av: stål, nysilver och förkromad (tror jag) mässing. Strömavtagarnas kontaktpunkter är av: fosforbrons, mässing och silver. Fosforbronsen är jag lite skeptisk till, är rädd att materialet är lite väl hårt och i det långa loppet kommer att skada hjulringen, men varit för lat att åtgärda det, det fungerar ju... När det gäller silver och mässing har jag inte märkt någon skillnad, har även fått dragit en bit 0,3 mm guldtråd som jag tänker testa. Själva strömupptagarna är tillverkade av smala 0,05 mm fosforbronsstrips (liknande fanns att köpa från Tumba lokstation) med pålödda kontaktpunker. Sedan har jag några modeller som plockar upp ström via axellagren, då främst löpaxlar. Denna lösning upplever jag som lite mindre pålitlig. Men på modeller med många axlar saknar det betydelse om en axel momentant inte fullgör sin uppgift. I ett antal artiklar har man i 2mm Scale Assn. tidning förespråkat att man även låter en mycket tunn (0,05 – 0,10 mm) ligga an mot axeln som komplettering, har dock inte testat detta själv.

Åter till den ursprungliga frågan. Jag tycker att Lars lösning är mycket elegant. Bygger man en modell av museieklass vill man nog även ha diskret strömupptagning. Jag tror att det kommer att fungera bra även om den tekniskt sett inte är optimal. Modellen är ju tung och den plockar upp ström på en väldig massa axlar. Skulle det glappa vid en axel återstår ju ett antal andra. Det jag skulle kunna tänka mig är att lösningen eventuellt kan ge upphov till gnissel, men detta baserar sig enbart på en magkänsla...

Om det trots allt uppstå problem tror jag att det skulle räcka med att löda dit en kort bit tunn mässingstråd (0,3mm) i varje bromsblock i närheten av flänsen och i rotationsriktningen. Det skulle ge en förhållandevis liten kontaktpunkt som skulle kunna plöja igenom oxid och annan ”skit”. Dessutom skulle det medföra att bromsblocken inte riktigt låg an mot hjulbanorna. Ett 0,3 mm avstånd motsvarar ju i detta fall 14 mm i verkligheten och detta är väl helt i enlighet med verkligheten för en lossas broms?

Men man behöver definitivt inte försöka lösa problem som troligen inte existerar och skulle det trots allt uppstå tror jag att det är i detta fall är relativt enkelt att lösa.

/Björn D
Skriv svar