DONJ på spåret.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Osäkert
Runda eller sexkantiga? Det är frågan. Månne bättre att lida och fördraga en kräsen kännarmin än att pyvla timmavis för att få till det.
Jag har i alla fall exprimenterat för att få till något som kan sägas vara nån sorts sexkantighet och med rätt mått. De flesta skruvskallar på loken är 35 mm vilket då ger 0,77 mm i skala.
Skruvhuvven.JPG
Skruvhuvven.JPG (233.6 KiB) Visad 5735 gånger
Först frästes den lilla sexkantiga plutten, 0,75 mm, ut i slipad axelstål (väl glödgat) på pinnen till vänster. Efter härdning slogs den sen in i hålet på mitterpinnen vilket i sin tur härdades. Ämnen svarvades med huvuden 0,8 mm, pillades in i hållaren till höger och så stansades huvudet ut.
Har kollat i mikroskop och det är väl kanske inte helt perfekt men tydligt sexkantigt.
Jag är kanske inte helt frälst på iden men troligen så blir det denna väg.
Trots allt inte så hemskt med extraarbete.
Det är väl bara förståndet som får sig en törn.

Mvh LH

Ps Roco fortsatt skeptisk.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Olof »

Det kan bli för bra. Jag tror jag håller med Roco.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av PeO Helgesson »

Die Grenzen sind erreicht" har man läst ibland, men det är alltid intressant att försöka flytta på dem. Håvard kan se sin position hotad.
Låt inte förståndet hindra.
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Tobias Ljung »

Jag skulle nog köra med sexkantiga bultar bara på "paradpositioner", dvs väl synliga. Men inte på ramverket bakom hjulen. Om du nu kan sova med det medvetna "fusket" ; )
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Mycke pyssel blev det.
Har jobbat vidare med ganska mycket tråkigt jobb som att göra fjäderhänken och skruvar till dessa, det är ju många hjul. Alla detaljer är inte heller på plats men det går framåt.
Mallechassin.JPG
Mallechassin.JPG (148.03 KiB) Visad 5366 gånger
Konstuktionen är ju ganska enkel, fjädepaketen ska hålla hjulen på plats.
Mallechassi undersida.JPG
Mallechassi undersida.JPG (130.07 KiB) Visad 5366 gånger
Jag ser att det ser ganska kletigt ut och det är därför att jag inte gör rent förräns innan målning.
Lödningarna sker uteslutande med vanligt lödfett som jag tycker är ganska överlägset väl medveten om vilken upprörd stämning det nu blir i lägret.
Det skyddar plåtarna från oxidation nu och jag antar att den reducerande beståndsdelen zinkklorid är så gott som förbrukad efter lödningen. Kvar blir fettfasen som skyddar. Andra fördelar är bl.a. att man kan löda lodrätt, längre lödningar då fettet inte kokar bort osv. Men det blir kladdigt.
Bakifrån.JPG
Bakifrån.JPG (139.01 KiB) Visad 5366 gånger
Nu blir det i alla fall en roligare fas då drivningen ska konstrueras vilket är helt klart hur i tankevärlden. Men lite trångt blir det.
MvhLH

Ps Roco blev liksom och ducka lite.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Jan Frelin »

Upprörd och upprörd. Det gäller bara att få bort allt lödfett innan målning.
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Per N »

Somliga må bli upprörda. Själv är jag imponerad, på gränsen till stum!
Livet i Ockelbo verkar vara främjande för modellbyggeriet! ;)

Hälsningar från Sydväst! / Per N
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

Gräsänklingsblues.
Ja när frugan är på Teneriffa så finns det tid. Men det finns mycket tid annars oxå. Pensionärslivet är fantastiskt tycker jag.Tack Per.
Vidare arbete är att göra en kardanknut. Fräst i delrinrundstång. Fräsningen går mycket djupare än knutens tjocklek för att kunna lätt fästas och mätas in i skruvstycket när hålen skall borras.
Kardanknuten..JPG
Kardanknuten..JPG (22.51 KiB) Visad 5178 gånger
Det är tänkt som så att de yttre pluttarna ska lödas i chassiet och sen ska skruvarna skruvas inifrån korset i knuten. Det är faktiskt insexskruvar 0,9 mm tillverkade med samma metod som skruvskallestansen (tidigare inlägg). Skruven är M 1,4.
I den vertikala fräsningen så skall kardanaxeln dväljas, tight men tillräkligt(?).
Kardan-hela kittet..JPG
Kardan-hela kittet..JPG (128.6 KiB) Visad 5178 gånger
Och det funkade.
Kardan monterad..JPG
Kardan monterad..JPG (42.34 KiB) Visad 5178 gånger
Sen gjordes skruvar för att få fast framboggin.
Om man tänker sig en 6:ans växel så behövs att det hela ska kunna vinkla knappt 10 grader så vitt jag förstår och där är det inte riktigt än.
Flera lösningar på problemet finns, vi får se.
Kardan-vinkel..JPG
Kardan-vinkel..JPG (161.58 KiB) Visad 5178 gånger
Slut för i dag-Tack för idag.

MvhLH

Ps Sen matte drog så anser sig Roco underpromenerad vilket manifisteras aningen påträngande. Mycke gnäll blir´e.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Hauk »

Det er pensjonist man skulle vært!
Følger arbeidet ditt med STOR interesse. Meget lærerikt og inspirerende.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: DONJ på spåret.

Inlägg av Mallet »

En makalös manick!
En CNC-fräs är allt en makalös manick det. Växelhuset är fräst i delrin.
Snäckan.JPG
Snäckan.JPG (169 KiB) Visad 5053 gånger
Det är inte mycket utrymme under plåten i boggien så måtten är 15,5x11x7 mm och frigången är 0,1 mm inuti på alla sidor om det som ska snurra.
Men manicken klarar detta. Programmet är just ingen svårighet att skriva när alla tankar fallit på plats och tar inte lång tid. Det finns ett kartotek av bearbetningar så man kan välja vad som skall göras moment för moment och bara lägga in måtten. Himla praktiskt.
Snäckan ihopsatt.JPG
Snäckan ihopsatt.JPG (107.04 KiB) Visad 5053 gånger
Frigången/fjädringshöjd är en knapp millimeter men det ska ju räcka annars får man väl korrigera rälsläggningen.
Huset snäpps sedan över de två lagren som sitter sidligt snäckhjulet. Det ska väl funka? Det löper lugnt och fint så här i alla fall.
Snäckan undersida.JPG
Snäckan undersida.JPG (104.4 KiB) Visad 5053 gånger
Nu är det helg -gapa och svälj.

Mvh LH

Ps Roco mycket lugn idag!??!!??
Skriv svar