MDR 131

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: MDR 131

Inlägg av Björn D »

Hej

För inte så länge sedan läste jag en artikel i MRJ (tror jag) om att just använda täckglas. I detta fall använde man dubbla täckglas som limmades ihop med cyanolim och på detta sätt fick man ett starkt men tunt laminatglas som gick att skära till rätt format.

Jag skulle kunna försöka att leta på artikeln och skicka en kopia.

Mvh
Björn D
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: MDR 131

Inlägg av Hauk »

Björn D skrev:Hej

För inte så länge sedan läste jag en artikel i MRJ (tror jag) om att just använda täckglas. I detta fall använde man dubbla täckglas som limmades ihop med cyanolim och på detta sätt fick man ett starkt men tunt laminatglas som gick att skära till rätt format.

Jag skulle kunna försöka att leta på artikeln och skicka en kopia.

Mvh
Björn D
Artikkelen stod på trykk i MRJ nr. 227

http://www.modelrailwayjournal.com/
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Tack Björn det låter intressant.

Håvard, skrev Du inte i samband med att Du skar glas till Dina lok något om att limma täckglas med cyanolim? Var det inte något om att den "imma" man lätt får på glaset kom av att limmet reagerade med fett på glaset? Det låter som att jag får prova att tvätta täckglas i ultraljudstvätten till helgen.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: MDR 131

Inlägg av Hauk »

Olof skrev:Tack Björn det låter intressant.

Håvard, skrev Du inte i samband med att Du skar glas till Dina lok något om att limma täckglas med cyanolim? Var det inte något om att den "imma" man lätt får på glaset kom av att limmet reagerade med fett på glaset? Det låter som att jag får prova att tvätta täckglas i ultraljudstvätten till helgen.

/Olof
Jo, det kan komme "dimma" på dekkglass om man limer med cyano. Jeg har sett eksempler på dette, men som regel har det gått bra.

-Håvard
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Har fått tag på MRJ nr 227 och artikeln om laminerade täckglas. Ser intressant ut. Skall försöka prova till helgen.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Limmade lite täckglas igår kväll. Två limmade täckglas blir betydligt starkare än ett om än inte obrytbart.
Men det finns svårigheter. Det är svårt att få ut limmet så att det fullständigt fyller ut utrymmet mellan glasen. Gör man inte det syns det. Samtidigt så får main inte få lim på utsidan av glaset. Det syns också.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: MDR 131

Inlägg av Daniel Bergqvist »

När jag har limmat med cyanolim och fått lite för mycket har jag använt toapapper för att suga upp överskottet. Genom att försiktigt dutta med toapappret har limmet sugits upp bra. Det kanske skulle funka att använda överskott av lim och sedan suga upp det när du limmar glasen?

Med vänlig hälsning
Daniel
Håkan Thörngren
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 10:27

Re: MDR 131

Inlägg av Håkan Thörngren »

Olof skrev:Sådär, nu är maskeringstejpen av.
Som någon påpekade så är inte orange en täsckande färg. Därför blev det tyvärr lite väl många färglager som gör att krispigheten i Micas kåpa inte riktigt går fram.
Och vad gärna jag skulle vilja veta varför jag får dessa små bubblor i hörnen
Färger som gul, orange och röd brukar inte täcka. Därför bör man först grunda med vit färg. Det går även att använda grå nyans om man vill göra slutresultatet mörkare.
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: MDR 131

Inlägg av Tobias Ljung »

Hur har det gått?
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Bra fråga som motiverar en titt i högen av "tillfälligt" undanlagda projekt.

Jag fastnade i våras på drivningen. Det var inte så lätt som jag hade tänkte. Eftersom hjulen är oisolerade så tänkte jag mig ett split-frame chassi. Det vill säga ett chassi som är isolerat på mitten. Trepunktslagring gick då att lösa genom att låta varje sida vrida sig runt en axel i mitten. Okonventionellt och därför kul att prova. Problemet som det hela stupade på var att hitta en växellåda som gav tillräckligt med utväxling utan att kräva snäcka. Jag tycker inte om snäckväxlar eftersom de är självhämmande. Jag hade tankar på en tvärställd motor som drev hjulen på ena sidan med en kedja eller rem men hjuldiametern är för liten för att få plats för de kedjor eller kuggremmar jag hittade.

Kanske dags att ta tag i denna modell igen. Antingen så färdigställer jag den utan drivning eller så får jag försöka leta reda på en liten växellåda med snäckväxel. Eller så hittar jag ett material som duger till isolerade hjulaxlar och fixar trepunktslagring på konventionellt sätt.

Vad föreslår ni?

/Olof
Bilagor
Mitt underrede
Mitt underrede
_20150215_150838.JPG (99.18 KiB) Visad 6118 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar