MDR 131

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: MDR 131

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Daniel: Det finns dels 2 mm slipad axelstål i metervara att köpa, samt sedan har du
slipad silverstål i 1 m stänger i välsorterade järnhandel.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: MDR 131

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Kan man kapa axelstål eller silverstål i en vanlig svarv, eller hur kapar man dem? Behövs något speciellt svarstål?

Med vänlig hälsning
Daniel
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: MDR 131

Inlägg av Tobias Ljung »

Olof skrev:Japp, med 2 mm borr blev hålet för stort för 2 mm axel. Går det att slipa ner ett härdat borr? Jag funderar på att sätta borren i svarven och lägga filen emot för att få bort några hundradelar men jag har ingen aning om det fungerar. Är det någon som provat?

/Olof
Riktmått: Brotcha till 1,98 mm för presspassning på mässing (1,95 för plast).
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Hauk skrev: 0,1mm undermål høres mye ut for en presspasning med 2mm aksel.
Ta en kikk på denne siden, mye nyttig her:
http://www.modelbaneteknik.dk/model/vogn/hjul.htm
Et stykke ned på siden er det en nyttig tabell over toleranser for forskjellige pasninger.
Å redusere diamereren på et spiralbor i en svarv høres ut som en svært dårlig ide. Å få kjøpt bor med rett diameter er da mye enklere?
Ack, Erik Olsen, the man, the myth, the inspiration. Det var alltför länge sedan jag var inne på hans sidor. Tack för tipset. Det finns mycket nyttigt på Eriks sidor.

Jag håller med om att 0,1 mm låter mycket. Min tanke var att precis som Tobias föreslår göra ett för litet hål och sedan brotcha upp det. Efter lite funderande har jag kommit fram till att min svarv kan ha skuld i att hålet blir för stort. Jag har fått den av min svärmor och jag trivs med den men det är ingen urmakarsvarv. Även ett litet glapp gör att ämnet rör sig lite runt centrum och hålet blir större än borren.

Det låter som att det är en dum idé att försöka minska diametern på en borr. Det får bli att försöka hitta en affär runt Lund som säljer udda borrar på icke arbetstid. Alternativt vänta på leverans från nätet.
Daniel Bergqvist skrev:Vad använder du för axel? Köpt i MJ-affär eller på annat ställe? Jag kommer behöva 2mm axlar för 19,8mm spårvidd till mina framtida byggen.
Jag hade tänkt använda 2 mm (2,025 enligt mikrometern) härdat rundstål. Det är inte köpt i någon hobbyaffär utan troligen något jag plockat upp när jag handlade lite annat i en engelsk nät-järnaffär för många år sedan. (Ni vet hur det är med att samla på sig bra-att-ha-saker.) Den går att kapa med lövsågsblad och guldsmedssåg.

Jag har även 3 mm ohärdad järnstång. Som alternativ till att hitta en mindre borr så funderar jag på att svarva ned den istället.

Tack för alla goda råd och kommentarer

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: MDR 131

Inlägg av Hauk »

Olof skrev: Jo det är planen men det är inte bara det att axlarna går snett in. Hjulen är sneda och vinga i flera dimensioner. Jag har svårt att bestämma vad jag skall ha som referens. Får fundera mer på det i helgen.

/Olof
Har du sendt en klage til Shapeways? Kan være interessant å vite hvor store avvik de mener er akseptable.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: MDR 131

Inlägg av Peter Estelius »

Ofta är det så att ett borr som är t ex 2 mm i spetsen som nytt vanligen är mindre om det blir omslipat några gånger. Diametern är alltså slipad så att spetsen alltid är "rätt i diameter" (allting är relativt) men skänkeln ovanför spetsen mindre för att minska skav mot hålsidorna och därmed öka friktion och behov av kraft att borra.

Om du alltså har ett "gammal" borr som är säg hälften så långt så efter en omslipning av spetsen så har du ett borr med underdiameter i förhållande till nytt,

Utöver det kan man faktiskt skaffa borr med t ex 1,95 mm diameter men de har en tendens att kosta en liten förmögenhet. Kolla din närmaste verktygshandlare eller köp ett kit med borr från 1,0 till 6,0 mm i 0,1 mm intervall från UK. Kostar inte en förmögenhet och ger många fler möjligheter till enklare håltagning. Kolla t ex http://www.arceurotrade.co.uk/default.aspx eller http://www.rdgtools.co.uk/

Båda levererar fort och enkelt.

mvh

/Peter
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Peter Estelius skrev:Ofta är det så att ett borr som är t ex 2 mm i spetsen som nytt vanligen är mindre om det blir omslipat några gånger. Diametern är alltså slipad så att spetsen alltid är "rätt i diameter" (allting är relativt) men skänkeln ovanför spetsen mindre för att minska skav mot hålsidorna och därmed öka friktion och behov av kraft att borra.

Om du alltså har ett "gammal" borr som är säg hälften så långt så efter en omslipning av spetsen så har du ett borr med underdiameter i förhållande till nytt,

Utöver det kan man faktiskt skaffa borr med t ex 1,95 mm diameter men de har en tendens att kosta en liten förmögenhet. Kolla din närmaste verktygshandlare eller köp ett kit med borr från 1,0 till 6,0 mm i 0,1 mm intervall från UK. Kostar inte en förmögenhet och ger många fler möjligheter till enklare håltagning. Kolla t ex http://www.arceurotrade.co.uk/default.aspx eller http://www.rdgtools.co.uk/
Tack Peter, bra råd men jag är snål och hittade 1,9 mm borr i tiopack för $3 på eBay. Nu får vi bara hoppas att säljaren hinner få iväg leveransen innan det kinesiska nyåret slår till och stoppar all verksamhet.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Genombrutet är snyggare

I väntan på att få hem borr i rätt dimension och att vädret skall tillåta sprutmålning utomhus har jag ägnat mig åt fotstegen. I bra-att-ha hyllan fanns "Brass Micro-Mesh" från Scale Scenics. Det har säkert legat där i tjugo år eller så. Nu kom det i all fall till nytta. Jag lödde fast lite i de utskrivna fotstegen och fick något som är hyfsat likt förebilden.

Övre fotsteget syns uppifrån och det nedre underifrån
Foto Olof Wickström
Foto Olof Wickström
IMG_2708.JPG (149.71 KiB) Visad 6306 gånger
Som Håvard nämner i en annan tråd så är mässingen lite ojämn men jag tror det kommer att försvinna i målningen.

Fortfarande lever drömmen om att en dag kunna skriva ut en hel buffertbalk med alla detaljer. Jag tycker det är så tråkigt med buffertbalkar. Det är så mycket detaljer med hästdragöglor, växlarhandtag, buffertfästen etcetera. Till råga på allt måste man göra två till varje vagn.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Om någon skulle vara intresserad av mina mässingsdelar till MDR 131 så går de att beställa hos Shapeways, http://shpws.me/qInG
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Ett byte av kollektivavtal tvingade mig att ta ut ett par dagars semester som annars skulle brinna inne så jag har fått lite tid att jobba vidare på min dressin.

Jag hade med mina mässingsdelar från Shapeways till Syd-Ost träffen i Lyckeby (Karlskrona). En fråga jag fick var hur jag svarvar hjulen. Helst hade jag velat svara att jag spände fast dem inifrån men en så fin svarv har jag inte. Istället har jag fått göra pluggar som jag limmar i hjulen med superlim. Jag litar på att jag när jag svarvat färdigt kan värma dem så att limmet släpper.
Foto Olof Wickström
Foto Olof Wickström
IMG_2777.JPG (113.79 KiB) Visad 6111 gånger
Annars har jag jobbat med kåpan. För den lilla strålkastaren på taket så gjorde Franz, en av mina vänner i Lundarallarna, en vit lysdiod som han lödde på två 0,1 mm lackade trådar på. Lysdioden är runt en kvadratmillimeter och passar fint i strålkastaren.
Till de röda topp-strålkastarna har jag tänkt använda röda lysdioder. Jag har borrat ut strålkastarimitationerna. Tyvärr är 2 mm LED 3 mm breda på bredaste stället. Eftersom innerdelen av taket går ner till strax ovan fönstren så fick jag karva bort lite plast för att skapa utrymme för dem. Det gick bra tills jag körde en tre millimeters fräs genom taket. Då fick jag backa ett par steg, plugga hålet, spackla, slipa, spackla, slipa, måla slipa och måla igen. Lika bra som det var förut blev det dock inte.
Foto Olof Wickström
Foto Olof Wickström
IMG_2779.JPG (200.9 KiB) Visad 6111 gånger
Till huvudstrålkastarna har jag tänkt använda 3 mm glödlampor. De hålen var enklare att borra upp. Men som det nu är så lutar jag nog åt att i framtiden använda små lysdioder även här. Det blir lättare att skapa en trovärdigare reflektor och man behöver inte göra så stora hål i modellerna.

Kåpan är på bilderna målade med ett lager orange. Som synes så behövs ett par lager till.

En sak jag undrar över är varför det så gärna blir bubblor inne i hörnen. Någon som vet hur man kan göra för att undvika det? Färgen jag använder är en sprayburk jag hittade på Ljungrens Artist här i Lund.
Foto Olof Wickström
Foto Olof Wickström
IMG_2782.JPG (189.69 KiB) Visad 6111 gånger
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar