MDR 131

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: MDR 131

Inlägg av Tobias Ljung »

Roy C Link beskriver ett liknande chassi till en Simplex i skala noll i NGIR nr 100. Han använder en Faulhauber 1512 med inbyggd växellåda 39:1. Jag kan maila över en scan om du vill.
Själv skulle jag nog "muffat" ihop hjulaxlarna med ett brett kugghjul i plast och sedan snäckdrift direkt från motorn.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Tack för tipset! Det numret av NGIR är utlånat för tillfället men jag har för mig att jag läste artikeln och tyckte att det var någon hake med det. Kommer inte ihåg på rak arm vad det var. Får kolla när jag får tillbaka tidningen.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Jag funderar på att sätta en växellåda med motor på varje sida. Har ni som håller på i H0 eller N förslag på någon lämplig tillverkare av små växellådor?

Tack

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

När jag hade sabbat ljuddekodern till O&K loket så insåg jag att jag inte skulle få det klart till Skövde. Då tog jag tag i detta gamla projekt.

Efter en del grävande i lådorna hittade jag en drivning till UGJ allra första version av Y6 rällsbussen. En O-ringsbaserad lösning som aldrig fungerade så bra. Snäckor och skruvar gick att dra av med hjälp av en liten avdragare och monterades på en längre axel tillsammans med fyra kullager. Dresinen får alltså drivning på högra sidans hjul.

Två bitar plast och en svarvad axel håller allt på plats och issolerat från varandra samtidigt som det ger trepunktslagring.

Strömavtagarna är där för att jag inte vill leda ström genom kullagren (alla axlar är kullagrade, sammanlagt är där 12 kullager)

Olof
Bilagor
Som det är tänkt att se ut när det är klart
Som det är tänkt att se ut när det är klart
_20160625_153204.JPG (744.78 KiB) Visad 5872 gånger
Drivningen delad i sina huvuddelar
Drivningen delad i sina huvuddelar
_20160625_153059.JPG (928.61 KiB) Visad 5872 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: MDR 131

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Smart konstruktion.

Är det en gänga i ändarna på den svarvade axeln för montering av en skruv så att ramen inte delar sig?

Med vänlig hälsning
Daniel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Daniel Bergqvist skrev:Smart konstruktion.

Är det en gänga i ändarna på den svarvade axeln för montering av en skruv så att ramen inte delar sig?

Med vänlig hälsning
Daniel
Ja på den korta sidan skall det sitta en skruv och en bricka som hindrar axeln från att glida ut. Den långa sidan tänkte jag fästa med locktite. Jag råkade ta lite för mycket när jag svarvade den långa sidan av axeln så där är lite glapp.

Det ni ser på bilden är mitt tredje försök att göra en axel, det första försöket blev för smalt så med det blev det för mycket glapp och i det andra sitter det en avbruten borr. Så jag orkar inte göra fler försök utan litar på loctite.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: MDR 131

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Hoppar in på denna tråd och meddelar att nu finns det en färdig drivning att köpa till detta lilla fordon. Den säljes av Skultorps Vagn och Lokverkstad, en smidig lösning för de som inte vill göra en egen drivning.
Har provkört den med gott resultat, flexichassi och O-rings drivning med en minimal motor, gott om utrymme inne i korgen för inredning.
Kanske att hjulen är lite väl smala för denna skala men är lätta att byta för den som vill.

Tobbe H
Bilagor
Dressin-1.jpg
Dressin-1.jpg (70.59 KiB) Visad 4788 gånger
Dressin-2.jpg
Dressin-2.jpg (114.78 KiB) Visad 4788 gånger
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MDR 131

Inlägg av Olof »

Tack för att du kompletterar tråden. Jag har ännu inte fått färdigt mitt chassi.
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar