HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Arne Falk »

Patrik E skrev:Det kanske går att fixa till HNJV byggsatsen så att den överensstämmer med denna. ULB C <=> SJ Cp 250 Falkenberg 1954

Bild
Har en HNJV-plåt, En VGJ C, som jag tänkte bygga en SJ Cp 250 av. Men på plåten finns detaljer för att bygga med 5,5 och 6,0 m axelavstånd. Någon som vet vilket axelavstånd son gäller för SJ Cp 250?
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Per N »

Hej Arne!

För att svara på Din fråga skulle man behöva ha tag på vagnskortet för Cp 250. Vagnen är ju förlängd och ganska ombyggd från sitt ursprungliga utseende. Frågan är dock hur ombyggnaden gjordes?
Från början var vagnen ULB CD 2 tillverkad av Kockums 1895 som en av fem "fyrfönstervagnar" med lanternin, sådan som Göran Olsson gav ut som etsplåt, senare även såld av Göran Nilsson. I detta utförande var axelavståndet 3,5 meter och längden över buffertar 7,8 meter. (Svante Forsaeus, Lelångenbanan, SJK nr 40, 1985, tabell på sidan 158).
Vagnen uppges av Forsaeus ombyggd 1904 - 1915, men inget nämns om de nya måtten. Klart är att vagnen förlängdes med ett fönsterpar, fick stående träpanel och välvt tak. Foto på vagnen som SJ Cp 250 i Uddevalla 1958 finns på sidan 156 i nämnda bok.
Skall man döma av systervagnen CD 1 som byggdes om till länkaxelvagn 1910 och även 1917 efter en brand, så blev den nya längden över buffertar 11,0 m och axelavståndet 5,5 m. Även C/CF 4 fick samma mått vid ombyggnad 1918.
Sedan kan man ju spekulera om samma mått även gällde för CD 2/ SJ Cp 250, men för att veta så behövs som sagt tillgång till vagnskortet eller möjligen ombyggnadsritningar.
Men Du är ju kung i Ditt eget rike, så risken att någon kommer på Dig med "felaktiga" mått är inte stor.
Lycka till med bygget!

MVH / Per N
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD/SJ Cp 250

Inlägg av Arne Falk »

Stort Tack Per!
Jag följer ditt råd, att jag är kung, och beslutar själv hur det den skall byggas med 5,5 m axelavstånd.

Mvh/Arne F
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: HNJ verkstads plåt med VGJ litt CD

Inlägg av Arne Falk »

Arne Falk skrev: tis 20 nov 2018, 14:53
Patrik E skrev:Det kanske går att fixa till HNJV byggsatsen så att den överensstämmer med denna. ULB C <=> SJ Cp 250 Falkenberg 1954

Bild
Har en HNJV-plåt, En VGJ C, som jag tänkte bygga en SJ Cp 250 av. Men på plåten finns detaljer för att bygga med 5,5 och 6,0 m axelavstånd. Någon som vet vilket axelavstånd son gäller för SJ Cp 250?
Någon som vet om SJ Cp 250 var teakmålad eller var den rödmålad?
Skriv svar