Hur såg smalspårstrafiken ut på VGJ och SRJ?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
ubjs
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 09:25

Hur såg smalspårstrafiken ut på VGJ och SRJ?

Inlägg av ubjs »

Funderar över hur en trafikdag kunde se ut på tex 30-talet.
Hur tät var trafiken, vilken typ av tåg kördes osv?
En bild jag fått är att stommen i trafiken ofta var transport av ett sorts last från en plats till en annan (SRJ är väl ett undantag med mycket persontrafik från början) i ganska långa tåg, stämmer den bilden?

Mvh UB
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Hur såg smalspårstrafiken ut på VGJ och SRJ?

Inlägg av Jan Frelin »

SRJ hade tät lokaltrafik på södra nätet, den del som hade varit Djursholmsbanan särskilt. Dessutom gick en del stora persontåg på huvudlinjen Stockholm Rimbo (varav ett par snälltåg). Norr om om Rimbo var trafiken glesare, dock ett antal persontåg om dan. Dannemora Harg hade mycket begränsad persontrafik, dock rena malmtåg till Hargshamn.

Se också tidtabell 1930:

http://www.historiskt.nu/smalsp/srj/srj_tidtab_0.html

Notera att de flesta godståg inte finns med i denna tabell. Gissningsvis sköttes godstrafiken med ett dagligt lokalgodståg i varje riktning på varje linje.
ubjs
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 09:25

Re: Hur såg smalspårstrafiken ut på VGJ och SRJ?

Inlägg av ubjs »

Jag har böckerna Lennabanorna och Kronan på verket och erkänner att jag inte lusläst dom man bläddrat en hel del i dom och inte hittat judt det här med antal godståg och typ av gods.
Kanske finns det några bättre böcker om den delen?

Vad jag kan se är dock många bilder på långa tåg, 20,30 ja tom 50 vagnar. Ska man avbilda det här med smalspår i modell så bör man skaffa sig en rejäl bunke vagnar. Det man oftast ser i modell är ett lok med några vagnar, liknar väl mest en vagnuttagning eller en liten industrijärnväg.

Att bygga mässingsbyggsatser för att få ihop rejäla godssläpor känns inte rimligt vare sig tidsmässigt eller ekonomiskt.
I Kronanboken finns en del bilder på vagnar som se rätt lättbygda ut, Tex godsfinkor utan ubalkar och flkakvagnar med trästolpar. Blir enklare att bygga i styren med delar från Rimbo g. Om man tänker sig en stomme av sådana vagnar och så ett gäng av Rimbos fina byggsatsarvagnar så blir det rimligare att få ihop ett riktigt tåg.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Hur såg smalspårstrafiken ut på VGJ och SRJ?

Inlägg av Jan Frelin »

Den finns en grafisk tidtabell för SRJ från 1959 publicerad som kanske ger mer.
Skriv svar