HNJ-V´s Np drivning - Hur montera motveven?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

HNJ-V´s Np drivning - Hur montera motveven?

Inläggav Lasse M » ons 21 feb 2018, 21:34

Har precis köpt HNJ-V´s nya Np driv för att få mina Np lok att fungera tillfredställande. Hur har ni som byggt HNJ-V´s Np driv löst monteringen av motveven?

På koppelaxeln (2:a drivaxeln) där vevstaken monteras ska även motveven (36, gröna rutan på bilden) monteras vilken sen sitter ihop med slidrörelsen (33) och tvärstycke (32) samt vevstakens (31) lillände. På orginalhjulen sitter det ett “rör” som koppeltapp (röda rutan) med två slitsar/skåror i där motveven som har två flänsar invändigt i hålet vilka passar i slitsarna monteras och därmed låser motveven i ett fast läge, annars hänger ju bara motveven rakt ner hela tiden.
Detta “rör” har längden 3,20 mm, på detta ska det sitta 3 lager av stänger, koppelstång mellan 1:a och 2:a axeln, koppelstång mellan 2:a och 3:dje axeln samt vevstaken. Denna koppeltapps (“röret”) längd på 3,2 mm förklaras av att motvev och slidrörelse måste sitta så långt ut för att komma i rak linje med tvärstycket, gejdrar samt cylindrar.

Bild

På den nya drivningen finns ingen sådan special koppeltapp och monteringsanvisningen visar inte heller något om montering av motveven. Jag funderade på möjligheten att ta loss (om det går?) dessa special koppeltappar från orginalhjulen och montera dom på dom nya hjulen. Men hålen på dom nya koppelstängerna och vevstakarna har mindre diameter än dessa special koppeltappars diameter. Så antingen får man brotcha upp hålen i dom nya koppelstängerna och vevstakarna eller så får man använda sig av koppelstänger och vevstakar från orginaldrivet. Men då kvarstår ändå frågan, går det att montera dessa special koppeltappar på dom nya hjulen?

Så det hade varit intressant att veta hur alla ni som byggt dessa driv (dom kom ju i en första omgång redan för en del år sedan) gått tillväga för att montera och låsa motveven?



Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: HNJ-V´s Np drivning - Hur montera motveven?

Inläggav Olsson » tor 22 feb 2018, 11:33

Nu har jag inte kommit så långt med mitt Np-driv, men på Gp-loket (som ju är av liknande konstrultion) har jag ersatt koppeltappen med en 12BA-skruv som jag svarvat ned huvudet på så mycket att motveven går att pressa på och limma/löda fast på själva skruvskallen. Hålen i koppelstängerna är uppbrotchade så att de går att trä över skruvskallen, annars kommer man garanterat att "nypa fast" dem i gängan.

/Jóhan



K Lemming
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: HNJ-V´s Np drivning - Hur montera motveven?

Inläggav K Lemming » tor 22 feb 2018, 12:40

Har samma problem med min drivning som jag köpte vid förra utgåvan. På dom gamla hjulen prövade jag att ta loss dessa crankpins för motvevsaxeln ifall det var möjligt att montera dessa i nya hjulen. Men det ser svårt ut att fästa dom i nya hjulen, det är inte mycket längd man har att sticka in i nya hjulet, dessutom ogängat. Funderat på om det kan funka med låsvätska, men då måste hålen i nya hjulen borras upp för att prova och fungerar det inte så har man förstört nya hjulen. Är också lite tveksam till om låsvätska fungerar mot plasten i dom nya hjulen. Ett alternativ tanke jag haft är att leta upp ett tillräckligt litet gängsnitt och gänga denna ände på crankpinnen. Men sådana brukar inte vara billiga och någon tillräckligt liten har jag inte heller hittat ändå ännu. Där står jag ännu idag i mitt bygge. Varför var koppelstången tvungen att kunna träs över skruvskallen? Varför kunde inte koppelstången träs på skruven från andra änden på skruven innan den skruvas i hjulet?



K Lemming
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: HNJ-V´s Np drivning - Hur montera motveven?

Inläggav K Lemming » fre 23 feb 2018, 12:43

Tack för ditt svar Johan det gav mig idéer och väckte inspiration till att prova pyssla igen med mitt Np driv som legat bortglömt i träda länge nu. Trodde inte en skruv skulle kunna användas som crankpin har varit rädd att svarvning var enda lösningen och svarv har jag inte. Sökte på 12ba skruv vad det var för mått och det stog 1,3 mm. Tog försänkt M1,4 mm skruv och trädde på motveven och limma den med superlim på skruven, sen fick jag borrat upp hålet i gamla koppelstångdelarna för att få genom skruven och kunna prova. Nu är bara att hoppas att det går att fästa skruven i nya hjulen utan att behöva borra, kom inte så långt igår kväll. Men lite rädd för att förstöra nya hjulen om det inte funkar.



Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: HNJ-V´s Np drivning - Hur montera motveven?

Inläggav Olsson » fre 23 feb 2018, 14:33

Fördelen med 12BA-skruven är att det är samma gänga som koppeltappen. På Gp-lokets hjul underlättas det iof av dom gängade bussningarna för tapparna, medans man på Np-loket givetvis kan välja lite friare. Jag kan dock rekommendera att man införskaffar en 12BA-gängtapp, det underlättar vid montaget av övriga koppeltappar...



Lasse M
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: HNJ-V´s Np drivning - Hur montera motveven?

Inläggav Lasse M » sön 25 feb 2018, 16:51

Jag funderar på att möjligen använda en mix av era lösningar, orginalskruven för fäste av motveven är en försänkt 14BA-skruv enligt byggbeskrivningen. Använder jag en sådan så slipper jag svarvning för att få drivningen att fungera, jag har tyvärr inte tillgång till svarv.

Men att använda en skruv som koppeltapp gör mig fundersam, hur fungerar det med att koppelstången och vevstaken löper mot en gängad yta? Koppelstången hålls ju förvisso på plats nära hjulen genom koppeltapparna på övriga hjulen och kan inte röra sig värst mycket i sidled, vevstaken däremot har ju möjlighet att röra sig lite i sidled i o m att den sitter längre ut, denna skruv måste ju sticka ut 3,2 mm från hjulet precis som orginalkoppeltappen.

Och hur låser du skruven i hjulet? Är det inte annars risk att motvevens rörelse får skruven att skruvas ut/in vid fram/backgång?

Specialkoppeltappen på orginalhjulen går alltså att ta loss, jag provade med handkraft och fick inte loss den så jag misstänkte att den kanske var gjuten ihop med hjulet. Vågade inte ta i för hårt och riskera orginalhjulet, ifall jag inte får nya drivet att fungera med motveven vill jag ju kunna återgå till orginaldrivet trots att det inte fungerar perfekt. Det är ju trots allt bättre än att stå helt utan driv.

Det känns som den bästa lösningen hade varit att kunna återanvända orgilalhjulens specialkoppeltappar, men hur fästa dom på HNJ-V hjulen.

Var kan man kan köpa ba-skruvar i Sverige, liksom ba-gängtapp som alltså tydligen också behövs för att kunna montera på koppeltapparna smidigt?



PeO Helgesson
Inlägg: 109
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: HNJ-V´s Np drivning - Hur montera motveven?

Inläggav PeO Helgesson » mån 26 feb 2018, 00:49

Vet inte om det finns i Sverige, Sivferts skruv kanske, men Eileen har. https://eileensemporium.com/index.php?o ... Itemid=189



Serafim Svensson
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 04 dec 2009, 22:54

Re: HNJ-V´s Np drivning - Hur montera motveven?

Inläggav Serafim Svensson » mån 26 feb 2018, 10:34

Skruvcentralen i Åkersberga har det mesta, och brukar vara bra att ha att göra med. Tyvärr saknar dom webshop

http://www.skruvcentralen.se/index.php



Lasse M
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: HNJ-V´s Np drivning - Hur montera motveven?

Inläggav Lasse M » ons 28 feb 2018, 18:54

Har funderat och funderat för att försöka komma på den bästa lösningen för problemet, först och främst kan jag såklart inte använda en 14BA-skruv som jag skrev sist, tänkte lite galet. Om koppeltapparna är 12BA måste det ju bli en sådan skruv, ska säkert gå att trä upp motveven på en sådan eftersom specialkoppeltappen på orginalhjulen är ø=1,5 mm.

Men du (Olsson) skrev löda/limma fast motveven på skruven, löda på en stålskruv funkar väl inte värst bra, eller? Har själv provat att löda stativen på Entecs strömavtagare, det var mer eller mindre omöjligt kändes det som. Och limma, håller det verkligen tillräckligt bra? Vilket valde du, lödning eller lim?

Skruven du använde är väl en stålskruv, för det är väl koppeltapparna gjorda av, eller kan det vara nysilver? Isåfall är det ju lödbart. Såg på Eileensemporium att det fanns BA-skruv i både stål och i mässing, kan det kanske vara mässing du använt? Mässing är väl en mjuk metal, är det isf verkligen lämpligt att använda till koppeltapp, är det inte risk att koppelstången efterhand skär ett spår i mässingen med försämrade gångegenskaper som resultat?

Frågan kvarstår också om det är lämpligt att använda en gängad yta (skruv) som koppelstapp, är det inte risk att koppelstången och i detta fallet även vevstaken "hugger" i gängorna så att drivningen inte löper mjukt och jämnt?



K Lemming
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: HNJ-V´s Np drivning - Hur montera motveven?

Inläggav K Lemming » tor 08 mar 2018, 12:33

Så här blev min lösning. Jag gängade hålen för crankpins i nya hjulen för 1,4 skruv får hoppas det håller i längden. Sen skruvade jag i skruven med fastlimmade motveven och med uppträdda koppelstänger och vevstakar och låste skruven med nån droppe superlim på baksidan av hjulet. Såg att jag skrev fel innan att jag borrade upp dom gamla koppelstångsdelarna, det var dom nya jag borrade. Verkar fungera vid provrullande för hand så nu ska jag ge mig på och bygga kåpan.




Återgå till "Smalspårigt forum för byggen och förebilder / Discussions about modeling and prototype"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster