Teakmålning med SMJ färger?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Teakmålning med SMJ färger?

Inlägg av K Lemming »

Ska måla min första teakimitation och tänkte använda mig av SMJ färgerna. Någon som gjort detta med deras färger? Förtunnar ni teakfärgerna och isåfall hur mycket?
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Teakmålning med SMJ färger?

Inlägg av Olof »

Är SMJ teakfärg samma som Phoenix Precision paint? En ganska ljus färg som läggs som första lager och sedan en semitransparent mörkare lasyr som målas ovanpå?

Jag har använt Precision Paints teakfärg.
Vad jag minns penselmålade jag båda lagren utan spädning.

Hoppas det hjälper lite.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: Teakmålning med SMJ färger?

Inlägg av K Lemming »

Ja det är Phoenix Precision Paints. Jag har inte använt deras Basecoat utan ska enbart använda dom två teaknyanserna eftersom modellen redan är grundad i en gulaktig färg. Eftersom jag inte fått hem färgerna ännu så har jag ingen uppfattning om hur tunna dom är i konsistensen. Menar du att färgen redan är som en lasyr direkt ur burken? Isåfall är det ju toppen, trodde färgen kanske hade samma konsistens som deras övriga färger så att man själv var tvungen att förtunna den.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Teakmålning med SMJ färger?

Inlägg av Olof »

Toppfärgen behövde jag inte späda när jag använde Phoenix ganska ljusa bottenfärg. Konsistensen på toppfärgen var ungefär den samma som på bottenfärgen men mängden färgmedel i toppfärgen är så liten att färgen under syns igenom. Tänk tonad klarlack.

Phoenix bottenfärg är ljus så om du använt en mörkare bottennfärg eller tänker spruta färgen så kan den behove spädas.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar