Går det att blästra bort "telteffekten"?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Går det att blästra bort "telteffekten"?

Inlägg av Olof »

I artikeln om malmvagnarna till Thamshavnbanen i Smalspårigt nr 141 skriver Håvard "Et annet tidkrevende abeied er å fjerne den såkalte "telteffekten" på etsedeler"
Jag gissar att det handlar om att få bort den urgröpning som bildas I kanten på plåten när man etsar.

Det slog mig när jag läste artikeln att flera på detta forum brukar blästra sina modeller för att göra rent dem innan målning. Hur påverkar blästringen kanterna på etsade delar? Man skulle kunna tänka sig att de vassa kanterna tas bort av blästersanden. I så fall skulle behovet av att slipa bort kanterna före bygget minska vilket skulle spara en del tid.

God fortsättning

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Går det att blästra bort "telteffekten"?

Inlägg av Hauk »

Olof skrev: Det slog mig när jag läste artikeln att flera på detta forum brukar blästra sina modeller för att göra rent dem innan målning. Hur påverkar blästringen kanterna på etsade delar? Man skulle kunna tänka sig att de vassa kanterna tas bort av blästersanden. I så fall skulle behovet av att slipa bort kanterna före bygget minska vilket skulle spara en del tid.

f
Jeg har liten tro på at "blastring" er veien å gå for å fjerne "telteffekten". Målet med slipingen er å få en skarp kant. Blastring vil gi en avrundet kant.
Ta en kikk på dette bildet, her ser etsedelen nogenlunde ut som en bjelke:
Bild
Her har jeg slipt ned kanten med en smergelduk festet til en glassplate med dobbelsidig tape. Slipingen er gjort etter at bjelken er brettet opp.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar