H0n3 spårval

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: H0n3 spårval

Inlägg av K Lemming »

Olof skrev: Så länge som det är smalspåret som avviker så kan man bygga en sådan växel genom att lägga en rak skena parallellt med en smalspårväxel. Den ensamma skenan läggs på så att den utgör rakspår på den sida av växeln där kurvan inte är.

Just my 5c

Olof
Problemet då är ju att sliprarna är för korta för att fästa normalspårsrälen.
Själv har jag skissat lite på att modifiera 3-skensväxlar men det blir en del meckande. Tycker också det är underligt att inget sådant finns för H0n3/H0, ingen(?) bygger väl en hel anläggning med enbart 3-skenspår.
Jag har för mig att jag däremot sett sådant här spårmaterial för H0e/H0, kan har varit Tillig.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: H0n3 spårval

Inlägg av Olof »

K Lemming skrev: Problemet då är ju att sliprarna är för korta för att fästa normalspårsrälen.
Antingen byter man ut sliprarna mot längre, till exempel genom att löda rälsen på längre sliprar av kopparpertinax medan den fortfarande sitter kvar, tabort plastsliprarna och löda fast normalspårsrälen.

Eller också kan man ta en bit flexräls, dela den längs med på rätt avstånd från rälen och sedan limma fast det enspåriga spåret på underbyggnaden bredvid växeln så att sliprarna som håller spåret förlänger växelns sliprar.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar