Målning/svärtning av lokskyltar?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Målning/svärtning av lokskyltar?

Inlägg av K Lemming »

Håller på med ett Ub lok och det är dags att måla lokskyltarna. Vilken metod använder ni när ni målar/svärtar lokskyltar?
Har för mig att jag någon gång sett något om att använda svart tusch, någon som prövat det? Hur går ni isåfall tillväga?
Funderade först på att sprutmåla men är rädd att det kanske täpper igen dom fina bokstavsdetaljer som finns i texten på skyltarna.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Målning/svärtning av lokskyltar?

Inlägg av Olof »

En möjlighet är att använda metallsvärta först. Då behövs inte så mycket färg för att färgen skall täcka vilket minskar risken att detaljerna sätts igen.
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: Målning/svärtning av lokskyltar?

Inlägg av K Lemming »

Var hittar man metallsvärta?
Beeblebrox
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04

Re: Målning/svärtning av lokskyltar?

Inlägg av Beeblebrox »

Jag brukar spruta hela skylten med svart. När den sen har torkat lägger jag den på ett fint slippapper och slipar några drag. Då slipar jag bort färgen på texten så att den kommer fram och blir snyggt mässingsfärgad.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Målning/svärtning av lokskyltar?

Inlägg av Olof »

Det jag hastigt i morse kallade metallsvärta heter egentligen blåneringsvätska. Jag har köpt min hos Carr's. De har olika för stål, mässing och nysilver. Dock vet jag inte om de skickar otäcka kemikalier via postorder.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
folke
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 31 mar 2016, 08:15

Re: Målning/svärtning av lokskyltar?

Inlägg av folke »

Har använt några olika;
A-West Blacken-it , finns kanske inte mer?

Nerofor, köpt i (svensk) vapenbutik
http://www.angele-shop.com/shop/en/blac ... lver-50-ml

Birchwood Casey brass black köpt i (svensk) vapenbutik
https://skytteservicealmhult.se/vapenva ... ass-black/

Hittade även denna, har någon provat?
https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLa ... =255-49103

Folke
Gladbyggande skalahoppare
Tagtarzan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 07 sep 2017, 09:24

Re: Målning/svärtning av lokskyltar?

Inlägg av Tagtarzan »

Har köpt och fått levererat via post. Dessa vätskor går nog som begränsad mängd och räknas nog inte som farligt gods.

Har ett annat problem. Har en monterad lokskylt som har tappat färg. Hur gör man? Den är limmad med cyano. Min tanke är att tejpa runt med maskering och sedan måla. Därefter tänkte jag försöka slipa med fint papper med maskeringen kvar. Risken är dock att jag lyckas förstöra övrig målning. Hur skulle ni göra?
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Målning/svärtning av lokskyltar?

Inlägg av Olof »

Tagtarzan skrev:Har ett annat problem. Har en monterad lokskylt som har tappat färg. Hur gör man? Den är limmad med cyano. Min tanke är att tejpa runt med maskering och sedan måla. Därefter tänkte jag försöka slipa med fint papper med maskeringen kvar. Risken är dock att jag lyckas förstöra övrig målning. Hur skulle ni göra?
Jag skulle göra som du föreslår. Beroende på vad för färg du använt finns det ett alternativ för den modige. Cyano släpper vid ungefär 100 grader. Så med lite tur kan du genom att lägga en liten, het, lödkolv mot skylten få limmet att släppa innan färgen runt om börjar släppa.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar