Att få färg på rostfria stålhjul...

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Att få färg på rostfria stålhjul...

Inlägg av Tobias Ljung »

Har experimenterat lite med att få "färg" på ett antal On3 hjul gjorda i rostfritt stål. Dessa går alltså inte att svärta. Däremot kan man få till en hel uppsjö med färger genom värmning till "rätt" temperatur. Den färgskala jag eftersträvade, rödbrun, skulle komma vid ca 260..270 grader. Stoppade alltså in hjulen på trave i ugnen och vred på "allt som gick", i mitt fall ca 275 grader. Verkade dock inte ta skruv riktigt, så jag värmde på lite extra med gasflamma. Det visade sig vara svårt att få någorlunda jämn värme. I mitt fall blev ett par hjul ljusblå, vilkat ska motsvaras av 310 grader. Nu ska hjulsidorna målas (det är alltså bara själva hjulbanan som ska få färg), hoppas att det dämpar effekten lite. Sen ska det sägas att just dessa hjulen sitter rätt undangömda, så man ser inte mycket egentligen - men skönt att slippa helt blanka hjul iallafall : )
I övrigt kan jag rekommendera rostfritt, det ger bra adhesion tycker jag.
Bild
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Att få färg på rostfria stålhjul...

Inlägg av Micke Brane »

Att du var så pysslig i köket Tobias.
Låt inte din fru upptäcka denna tråd.
Då kanske du hamnar ännu mer tid i köket.
:lol:

Micke
En förvirrad återfalls rallare
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Att få färg på rostfria stålhjul...

Inlägg av Tobias Ljung »

Då kanske du hamnar ännu mer tid i köket.
Jotack, (h)jul-kalkon i 275 grader, det blir ingen vit jul... Låt oss bevara hemligheten : )
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: Att få färg på rostfria stålhjul...

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Intressant, vid 275 grader och helst lite till brukar jag grädda mina pizzor men tydligen kan man använda sin ugn till flera ting.
En liten fråga, vad ska hjulen användas till?

Tobbe
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Att få färg på rostfria stålhjul...

Inlägg av Tobias Ljung »

Det är Q37p hjul till vänster, Zp högst upp och Z4p nedtill. Sen finns ytterligare hjul i samma "serie" till Y01p + släp samt "Sputnik" och MDR 127p.

Bakgrunden är att On3 hjulstandarden egentligen är lite bredare än H0, som jag ibland kört med. Nu visade det sig att det var svårt att få lok med lång hjulbas (min K-27:a är värst) genom de tväraste kurvorna på banan, och då har jag ibland ökat spårvidden en aning. Med påföljd att lok med kort hjulbas och smala H0 hjul (tex min Zp) ramlar mellan rälsen... Har nu rätat upp den värsta kurvan och med bredare, riktiga On3 hjul på några av fordonen med kort hjulbas så ska det förhoppningsvis gå bra : )
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Att få färg på rostfria stålhjul...

Inlägg av Björn D »

Hej!

Jag har ingen erfarenhet av att få färg på rostfritt. Däremot har jag anlöpt små svarvstål av silverstål efter att de härdats och då får man ju färgen på köpet. Vid anlöpning gäller en brungul nyans. Precis som Tobias gör jag det i ugnen. För att få en jämnare värme bäddar jag ner stålen i fin sand i en makrillask. Grabbarna som sysslar med klockbyggen använder sig av en liten ask (specialdesignad för detta ändamål) fylld med mässingsspån. Det finns ju en bonus med att lägga stålen i sand, det finns ingen risk att de rullar ned på golvet när man plockar ut dem ur ugnen!

/Björn D
Skriv svar