Centrumborr?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Centrumborr?

Inlägg av Björn D »

Behöver man verkligen centrumborra. Nej det behöver man inte i en perfekt värld. Med en pinol som är perfekt centrerad i förhållande till arbetsstyckets rotationscentrum, vari man monterat en borrchuck som centrerar borret perfekt, där spiralborret har en perfekt slipad spets och dessutom är helt rakt, så behöver man inte centrumborra. Tyvärr så lever vi inte i en perfekt värld. Pinolen centrerar inte exakt, även på en precisionssvarv som Cowells tillåter man en en avvikelse på 0,005 mm. Borrchuckar har normalt betydligt större avvikelse och de slits (Borrar med liten diameter bör man därför greppa i spännhylsor som kan hålla en högre precision.). Hur exakt ett borr är slipat varierar, man får lite av vad man att betala för. För ett borr med en diameter på 0,05 kan spetsen inte avvika speciellt mycket, men så kostar de omkring 100 kr/st! Men det stora problemet är normalt att spiralborrarna aldrig är helt raka utan böjda. Ju längre borren är desto större blir problemet. Hur böjda de är varierar och det verkar att finnas ett samband med priset. Borrar med liten diameter är ju kortare än de med större, så problemet ökar normalt med borrens diameter. Det ovan nämnda 0,05 mm spiralborret har bara en längd på 0,3 mm vartill kommer ett ”skaft” med en diameter av 1,0 mm som är 25 mm långt.

Att man centrumborrar med en dubbhålsborr är primärt för att komma till rätta med de böjda spiralborrarna inte för att kompensera för att borrcentrum inte sammanfaller med rotationscentrum. Anvisningen leder drillborrets spets in i rotationscentrum genom att ”böja tillbaka” borren till ”rätt väg” Men kvaliteten på borranvisningen som dubbhålsborret lämnar är beroende på hur väl det centrerar i förhållande till rotationscentrum. Även ett dubbhålsborr är lite flexibelt, svarvbädden är lite flexibel precis som dubbdockan med sin pinol och chucken. Det kan kompensera för mycket små fel, gissningsvis någon eller ett par tiondels millimeter. Men är felet större kommer ett av följande att hända.

1. Dubbhålsborrets spets kommer att lämna ett hål med en platt botten eller om det monteras olyckligt, en botten med en kon vänd mot dubbdockan (Peters ”vårta” är tillbaka fast nu nere i hålet). Dubbhålsborret fungerar i praktiken som ett borrstål istället för som ett borr.

2. Om man borrar in dubbhålsborret så att den tjocka delen av borret når in i arbetstycket (vilket man i princip aldrig ska, såvida man inte borrar ett dubbhål) och svarven är vek kommer anvisningen att avvika från rotationscentrum men borrhålets botten kommer att ha en 120° spets men inte koncentriskt i förhållande till rotationscentrum.

När man sedan borrar med spiralborrar kommer de att åstadkomma koniska hål och borren kommer att ”sticka iväg” från rotationsaxeln snabbare än om det varit ordentligt centrerat. Det går inte att borra raka djupa hål med en spiralborr.

Ingen kedja är starkare än den svagaste länken och om Jans pinol inte centrerar mot arbetsstyckets rotationscentrum så är det det man måste åtgärda först. Med en dåres envishet vill jag framhärda med rådet att köpa Arc Eurotrades adapter om felet är att pinolen inte centrerar.

En liten fuskis kan dock vara möjlig om pinolen inte centrerar. Om MJ189 har samma fäste för chuckarna på både spindeln och pinolen, så skulle man kunna fästa borrchucken med borr på spindeln och arbetsstycket i trebackschucken på dubbdockan.

I princip skulle det vara bättre att använda korta spiralborrar som inte hinner böja sig lika mycket. Att vi amatörer inte gör det tror jag beror på att vanliga långa spiralborrar är billiga och att de är lite flexibla vilket kan vara bra om man inte kan fixera arbetsstycken helt perfekt. Men när jag koordinatborrar använder jag en uppsättning ”automatborrar” från Luna. De är korta spiralborrar med självcentrerande spets och där spiraldelen är mycket kort. De centrerar direkt om de är monterade koncentriskt i förhållande till rotationsaxeln.

Jag skrev att man i princip bara ska använda själva spetsen på dubbhålsborret. Dubbhålsborrets spets är normal 120°. Vanliga drillborr har en spetsvinkel på 118 – 135°. Det innebär att det är spiralborrets spets (i alla fall nästan för 118° borren) som först kommer i kontakt med anvisningen och centrerar drillborret. Borrar man med dubbhålsborret så att man får ett litet cylindriskt hål är det inte spiralborrets spets som först kommer i kontakt med anvisningen utan den vanliga eggen och då föreligger det en risk för att drillborret inte centrerar riktigt mot anvisningen. För att det ska fungera får inte heller drillborret vara speciellt böjt. Så jag fuskar ofta om det inte krävs så hög precision och borrar även in en del av 60° delen av dubbhålsborret. Det behövs ofta för att tvinga böjda drillborr in på den rätta vägen men precisionen blir lidande.

För den som vill botanisera lite bland utbudet av borr kan man gå in på Lunas hemsida, som jag dock tycker har bristen att där saknas prisuppgifter. Det finns ett engelskt företag, Drill Service Horley Limited som har ett mycket stort utbud av borrar, gissningsvis ett par hundra olika sorters. Vem har inte alltid känt ett behov av en ”DSLB - HSS Drill, Slow Spiral for Brass” men inte vetat vart man kunde köpa den?

Slutligen har Peter gjort en bra sammanställning över små hobbysvarvar som rekommenderas.

/Björn D
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Centrumborr?

Inlägg av Jan Frelin »

Dubbdockan centrerar inget vidare, och den är dessutom gjord så att centreringen blir olika varje gång man låtsar den. Jag har ändå lyckats med centrumborrning tidigare, men den här gången ville det sig inte alls (skulle göra lagerbussningar.
Skriv svar