Brimalm Tp leveransutförande

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
NTSB
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 14:21

Brimalm Tp leveransutförande

Inlägg av NTSB »

Som rubriken lyder undrar jag lite över fördelningen av de 100(?) stycken Tp lok Brimalm levererade och om något av dem gjordes i leveransutförande? Vill minnas att man blev erbjuden att kunna välja nyare eller äldre utförande, men är osäker kring detta. Finns det någon som har ett Tp i leveransutförande där loket har t.ex. stående jalusi i A-änden?
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Brimalm Tp leveransutförande

Inlägg av Jan Frelin »

Jag TROR att alla levrades i samma utförande.
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: Brimalm Tp leveransutförande

Inlägg av Patrik E »

Modellen gjordes bara i en version. Brimalm hade varit uppe i Skara och mätt upp den "museiversion" som fanns där. Så ska man vara riktigt noga så motsvarar Brimalms Tp den versionen som fanns där - dvs en version som SJ aldrig ägt. Det var väl en hel del gnäll om detta när modellen kom ut men idag tror jag ändå att de som äger en Brimalm Tp håller hårt i sina lok. De är väldigt sällan till salu. Trots detta så är det ju faktiskt möjligt att bygga om loket till leveransutförande om man vill men jag undrar om någon törs?? Bättre då kanske att bygga en helt ny kåpa som man skruvar på befintligt underrede.
Skriv svar