Spårplan vid Spexeryds gruvor

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Spårplan vid Spexeryds gruvor

Inlägg av Olof »

Är det någon här som har koll på hur spårplanen i Spexeryd utvecklades över åren?
(Spexeryd är ett gruvfält som ligger sydöst Jönköping mellan Tenhult och Ödestugu)

Jag tog lite foton på en utställning i Ödestugu häromåret, bland annat den här spårplanensom gissar jag är kopierad från SJK bok om gruvbanor
DSC_1248.jpg
DSC_1248.jpg (153.4 KiB) Visad 3144 gånger
Ja får det dock inte att stämma med till exempel bilderna nedan. Nu händer det mycket på en liten gruvbana och bilderna kan vara från en tidigare period än spårplanen.
Så är det någon som vet hur spårplanen utvecklades över åren eller kan tipsa om någon som vet?
Tack på förhand
Olof
DSC_1253.jpg
DSC_1253.jpg (804.77 KiB) Visad 3144 gånger
DSC_1257.jpg
DSC_1257.jpg (781.46 KiB) Visad 3144 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Spårplan vid Spexeryds gruvor

Inlägg av f.gaard »

Här finns en drös med bilder på hur det ser ut idag.
http://www.nth.se/foto/spexeryd/
Anrikningsverket brann tydligen 1918, och det byggdes upp ett nytt.
I boken Vägen från gruva till bruk (SJK 37). så finns en skiss där det står att de gamla utlastningsfickorna försvann när det nya anrikningsverket byggdes.
Således är det det nya verket som syns på fotografiet, men det gamla på spårplanen. Spårplanen kommer mycket riktigt från boken.
Den nedersta bilden är troligen tagen före branden, då den gamla utlastningen är kvar. Spåret till utlastningen syns på spårplanen.

Mvh Fredrik
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Spårplan vid Spexeryds gruvor

Inlägg av Olof »

Tack Fredrik
Det förklarar varför bilderna inte stämmer med spårplanen. Då är bara frågan om någon har en spårplan får hur det såg ut med det nya anrikningsverket.

Det du skrev fick mig att titta närmare på den nedersta bilden. Jag upptäckte då att utlastningsfickorna visserligen finns kvar men det finns inga spår till dem uppifrån.

Glad påsk
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar