Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkopplade

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
svane

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inläggav svane » fre 21 apr 2017, 19:02

Nu har det gått en månad utan ytterligare inlägg. Jag är konvalescent efter operation, därav min tystnad. Men för en månad sedan efterlyste jag kompletterande uppgifter, och gör det igen, nu mera precist. Det gäller vad ni använder för spårvidd och hjulstandard, ni som anmält intresse. Båda påverkar hur mycket ytterramarna måste flyttas ut jämfört med förebilden, därav frågan. Så här:

0:an
Anders O spårvidd och hjulstandard?
Per N dito
Övriga vilken hjulstandard?

H0
Patrik M spårvidd och hjulstandard?
Per N hjulstandard?
Jonas A spårvidd och hjulstandard?
Ola A hjlustandard?

Jonas Andersson

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inläggav Jonas Andersson » fre 21 apr 2017, 20:15

Aha, jag försökte skicka ett PM men kanske misslyckades. Jag har inga skrupler när det gäller att modifiera byggsatsen så länge dom stora synliga delarna är i 1:87.

Jag kör på 6,5 mm spårvidd (H0f). En kompromiss för att få det visuellt acceptabelt i den lilla skalan. RP25 fungerar bäst för mig, men skulle det bli NEM så får jag väl svarva ner flänsarna lite om det visar sig behövas. Det mekaniska kan jag modifiera, så länge panna, tankar, hytt och uppenbara delar av ramverket är skalenliga så är jag glad!

Daniel Bergqvist

Inläggav Daniel Bergqvist » lör 22 apr 2017, 07:08

Det fungerar att skicka PM, men i vart fall tidigare var det problem med att forumet inte skickade ut mail till mottagaren om att hen hade fått ett PM.

Med vänlig hälsning
Daniel

Användarvisningsbild
henrix72se
Kontakt:

Inläggav henrix72se » mån 24 apr 2017, 19:35

Jag har inga åsikter om hjul så länge som dem funkar på peco H0m spår.

Henrik

I build Industrial and Military Light Railways in 0f ( 1/45 ) scale - http://Laurell.Today/

Raymond Hedman

Inläggav Raymond Hedman » ons 26 apr 2017, 10:47

Jag vill gärna hänga med på en modell i skala On2 med hjul enligt NMRA:s standard.

Med vänlig hälsning
Raymond

svane

Inläggav svane » ons 14 jun 2017, 20:09

Hej,
aktiviteten i tråden är låg, helt begripligt. Jag som tog initiativet har redan berättat att jag haft förhinder driva frågan sedan april. Nu är jag i full gång igen men måste ägna tid åt att komma ikapp med jobb m m innan semestrar osv. Sedan ritar jag vidare på det som skall bli etsoriginal.

En sak: Ni som anmält intresse, skicka mig epostadress så fortsätter vi kommunikationen via det mediet. Min adress: svane@kth.se Jag tänker ändå informera via Forum när det faktiskt händer något som är allmänt intressant.

Örjan S

svane

Inläggav svane » lör 06 jan 2018, 21:38

Nytt år, liten rapport:

De som anmält intresse har jag informerat och skickat material till. Här är en uppdatering för Forum:
Jag bifogar en sammanställning om projektets läge i höstas. Sedan dess har jag ritat etsoriginal för 00/H0 och gjort en "dummy" i plasticard i dubbla skalan för att upptäcka missstag och tänka i tre dimensioner. Jag bifogar en bild av de huvuddelar som denna dummy har (Nej det går inte, kan inte göra den tillräckligt liten). Om någon nytillkommen är intresserad, följ tråden bakåt och meddela mig om intresse, skala ,spårvidd, hjulstandard. svane@kth.se

Örjan S
Bilagor
Lok 3 sammmanfattning okt -17.pdf
(779.87 KiB) Nerladdad 88 gånger

Återgå till "Smalspårigt forum för byggen och förebilder / Discussions about modeling and prototype"