MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av FAF »

Dags att montera huvarna ihop med hytten.
Bild

så här blev det
Bild

Imorgon är det byggjunta så då händer det nog lite mer
/Gunnar
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av Jan Frelin »

Skön maskin!
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av FAF »

Fixat lite med underredet, och påbörjat andra boggien.
Bild

motorn får hamna lågt, kanske får ta upp en hål i plattan så den kan sänkas något
Bild

/Gunnar
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av FAF »

Har nu fått på lanternin som jag gissar är kylarpaket till motorn
Bild
"takbiten" utanför kommer att bli en utmaning (mycket tunna stolpar ska komma på plats)

och börjat på boggie 2
Bild

/Gunnar
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av FAF »

Jag har funderingar på drivningen och hur en konventionell motor med dubbla utgående axlar kan få plats, kan detta fungera, är det någon som provat?
Jag hade köpt microservon för annat ändamål och såg att motorn var väldigt liten och lämplig i storlek för att bara lägga på plats, 2 st åtgår förstås!
en i "A-änden" Bild
och en i "B-änden" Bild

Kan detta vara en lösning, kan man koppla 2 motorer till samma dekoder (polvända mot varandra förstås)?

/Gunnar
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av Björn D »

Måste först säga att jag tycker att det är en härlig modell av ett kanske inte helt estetiskt lok. Det är dock den andra gången som jag ser en modell av denna förebild. Förstagången var för omkring 35 å sedan då en engelsman hade byggt en modell i 009 och placerat den på en afrikansk anläggning! Den var byggd i plastikard och inte alls lika detaljerad.

Jag tror inte att du ska använda servomotorerna. Jag köpte servon som liknar ditt för ett par år sedan och då kostade de under 50 kronor per styck. Då kan man inte ha så hög kvalitet på elmotorerna. I ett servo blir det inte så många driftstimmar. Jag skulle gissa att man inte har riktiga kol i motorerna utan bara metalltrådar mot kollektorn.

Att ha två motorer kan kanske också vålla problem. Servomotorerna drivs väl med 5 Volt om jag inte missminner mig och då misstänker jag att du tänker seriekoppla dem. Moderna dekodrar, om jag har förstått det rätt, använder sig av motorns/motorerna EMF, d.v.s. den spänning som de genererar när de roterar för att reglera pulserna till dem. Körkontrollen berättar för dekodern vilken EMF-spänning (som är en funktion av hur snabbt motorn roterar) som motorn ska generera. Sedan sköter dekodern om att ”gasa och bromsa” på egen hand, så att motorn håller det inställda varvtalet. Med två motorer kan jag tänka mig att det kan uppstå problem. Det här kan säker någon som är mer insatt i DCC lämna ett mer kvalificerat svar på.

Små motorer med liten diameter har sämre verkningsgrad och sämre vridmoment än en motor med större diameter. Jag tror att det bästa vore att du använder en centralt monterad motor med en förhållandevis stor diameter, men den behöver ju inte vara så lång. Delar av motorn skulle ju kunna sticka ned genom golvet utan att det syns, så att boggiernas snäckaxlar och motoraxeln kommer i nivå. Tekno Bygg har ju ett antal Mashimamotorer med 16 mm diameter och med en längd på 20,5 till 32,5 mm i sitt sortiment. Vill man slå på stort kan man ju köpa en Faulhaber motor men det kostar ju 400 – 500 kr mer.

Jag tycker att modellen är så fin att den bör kostas på en bra motor.

Björn D
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av Olof »

Björn D skrev:Måste först säga att jag tycker att det är en härlig modell av ett kanske inte helt estetiskt lok. Det är dock den andra gången som jag ser en modell av denna förebild. Förstagången var för omkring 35 å sedan då en engelsman hade byggt en modell i 009 och placerat den på en afrikansk anläggning! Den var byggd i plastikard och inte alls lika detaljerad.
DEVA sålde ett systerlok till Afrika, jag tror det var Tunisien men minnet är vagt och jag hittar inte min källa, så din engelsman var inte fel ute.
Björn D skrev: Att ha två motorer kan kanske också vålla problem. Servomotorerna drivs väl med 5 Volt om jag inte missminner mig och då misstänker jag att du tänker seriekoppla dem. Moderna dekodrar, om jag har förstått det rätt, använder sig av motorns/motorerna EMF, d.v.s. den spänning som de genererar när de roterar för att reglera pulserna till dem. Körkontrollen berättar för dekodern vilken EMF-spänning (som är en funktion av hur snabbt motorn roterar) som motorn ska generera. Sedan sköter dekodern om att ”gasa och bromsa” på egen hand, så att motorn håller det inställda varvtalet. Med två motorer kan jag tänka mig att det kan uppstå problem. Det här kan säker någon som är mer insatt i DCC lämna ett mer kvalificerat svar på.
Jag funderade på samma sak men på många dekodrar kan man koppla bort återkopplingen från EMF. Det brukar också finnas ett antal olika inställningar man kan pilla på för att hitta en kombination som fungerar.

Lite inspiration till lösning på motorisering av små fordon finns kanske hos CLAG
Till exempel denna som använder Nigel Lawsons motorer och gummiringar.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av FAF »

Fått på dom små "lådorna" fram och bak på hytten, "taket" utanför lanterninen (kylare?) och sandlådorna.
Bild

/Gunnar
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av Hauk »

Herlig prosjekt!

Skjønner ikke at jeg ikke har sett denne tråden før nå, men bedre sent enn aldri.

Synes absolutt denne modellen fortjener en skikkelig Faulhaber-motor.

I siste utgave av Narrow Gauge and Industrial Modelling Review advarte Bernard Marchand mot å benytte to motorer i samme model, siden han mente at de alltid være litt i utakt, slik at boggiene vil skyve og trekke hverandre i rykk og napp.

Men i min digitale analfabetisme har jeg fundert på om ikke en dekoder kunne vært brukt nettopp til å synronisere to motorer. Har noen prosjekt der jeg har tenkt å bruke ikke mindre enn 4 motorer, dvs. 2 boggier med 2 motorer hver i tråd med forbildet.

Så jeg er spent på om du forsker videre på to motorer, selv om jeg tror at den raskeste veien til suksess er én motor med to akslinger.

Ser fram til fortsettelsen på dette prosjektet!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av Björn D »

Kul att se hur bygget fortskrider och jag håller verkligen med Håvard att modellen är värd en bra motor.

Sedan lever 0:an-byggare och H0-byggare i lite olika världar. En 0:an modell är, allt annat lika, åtta gånger tyngre än motsvarande H0-modell. Till detta kommer att det är lättare att få plats med en hög utväxling och verkningsfulla svänghjul i en 0:an modell. Vi som håller på i de mindre skalorna behöver all hjälp som finns att tillgå för att våra små modeller ska gå mjukt. Två sådana hjälpmedel är pulsviddsmodulering (att köraggregatet/dekodern matar motorn med spänningspulser med i princip full spänning och hastigheten varieras med pulsernas längd) och att köraggregatet/dekodern hela tiden reglerar pulsernas längd beroende på vilken spänning som motorn genererar mellan köraggregatets/dekoderns pulser.

I 0:an gör redan modellens tyngd att den går mjukare. Modellens inre friktion är relativt sett mindre och modellen kan därför förses med relativt svaga motorer. Behovet av feed back för att reglera motorhastigheten försvinner till stor del och man klarar sig normalt med en enkel hastighetsreglering, modellens vikt sköter resten.

Jag tror därför att det går bra att driva fyra relativt svaga motorer i en 0:an modell utan någon inkopplad feed back via en dekoder. Roslagsbanans gamla lok och motorvagnar fungerade bevisligen utan några problem trots avsaknaden av avancerad elektronik.

/Björn D
Skriv svar