MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av FAF »

Terminsavslutning på Modelljärnvägsjuntan igår.
Börjar få ordning på boggie nr 2, återstår att byta ut hjulen på den.
Bild

Jag vill passa på och önska en GOD JUL till alla Smalspårare och alla andra förstås!

/Gunnar
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Snyggt! :)

God Jul och Gott Nytt År!
Daniel
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av FAF »

Fixat visslor och avluftningar på taket, inte helt lätt att se-allt är ju så smått...
Bild
samt strålkastarna, provat med 3V matning
Bild

/Gunnar
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av Hauk »

Et flott prosjekt son jeg følger med stor interesse!

Men får man våge seg frempå med et kritisk spørsmål?
Det ser ut som de etsede naglene er firkantedede og ikke runde.

Kan dette skyldes at du som så mange andre av oss har lært det grunnleggende om å designe etsefilmer fra Mats Bjørklunds glimrende artikkel i "Modelltåg 96"? Mads anbefaler nemlig at man tegner nagler som firkanter og ikke sirkler for å holde filstørrelsen nede og ikke overbelaste datamaskinen. Dette var kanskje et problem i 1996, men det er en grunnløs bekymring i 2016.

Vi fotograferer våre modeller så tett på at jeg synes det er forstyrrende med firkantede nagler.

Men ber om unnskyldning om dette loket hadde firkantede nagler!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av K Lemming »

Följer också denna tråden med stort intresse. Kul att du genomfört det jag haft funderingar på länge, att ta fram en plåt för dessa båda fulsnygga lok. Loken har alltid fascinerat mig med sina lite klumpiga och som sagt fulsnygga utseenden ändå sedan jag såg dom för första gången i något nummer av Jernvägsnytt sent 70-tal tror jag. Någon plåt har jag dock aldrig kommit mig för att rita upp så extra kul att se att någon kommit till skott och gjort det.

En fundering, hade loken verkligen stjärnekerhjul? Var det inte vanliga ekerhjul?
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av FAF »

Håvard, jag tror att du har rätt i detta om nitarna, jag har inte gjort den kopplingen själv men det är säkert rätt! Det får läggas till i listan över modifieringar på etsplåten som behöver göras, taket blev t.ex 1mm för smalt och så finns det en del saker som kan hjälpa till med själva monteringen som öron och slitsar m.m.
Det kanske är bra att planera typ av drivning också innan så att det finns uttag för motor i chassiplåten.

På frågan om drivhjul så tycker jag mig se både på vad som verkar vara leveransbilden och den "sista" bilden innan skrotning så ser det ut som stjärnekerhjul.

Motor från servo verkar inte gå att använda precis som tidigare har kommenterats, vid 3V går den redan för fort. En Mashima med dubbla axlar är beställd, jag får se hur den kommer att passa in.
Det kommer mer bilder snart..

/Gunnar
Peter Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 16:15

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av Peter Andersson »

Mycket intressant att följa ditt bygge. Jag är imponerad. Vad är det för strålkastare du använder?

/Peter
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av FAF »

Det är en bit rundstav av aluminium som jag svarvat en reflektor på, borrat igenom med 1,7mm borr och monterat en varmvit lysdiod 0603(1,5x0,75) , det var lite pilligt att löda på emaljerad koppartråd på den. Jag fixerade dioden med 2 komponents lim.
Slutligen fyller jag "reflektorn" med lim för ballast (vitlimstyp) som blir genomskinligt när det torkat.
När jag fått dekodern ska jag ställa in lämpligt förkopplingsmotstånd för att ljusnivån ska bli rätt.

/Gunnar
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Har du art.nr på ballastlimmet? Samt var man köper det?

Med vänlig hälsning
Daniel
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: MÖJ DEVA diesel Dx1 och Dx2

Inlägg av FAF »

Noch 61130 köpt på Hobbyhörnet i Norrköping men det är kanske bättre med crystal clear?

/Gunnar
Skriv svar