Välkomna till nya forumet!

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Välkomna till nya forumet!

Inlägg av zikkan »

De som har varit inne och tittat under dagen har kanske märkt att det "hattats" lite fram och tillbaka med färger och dylikt... ;) :oops:
Det kommer att bli en del finjusteringar allteftersom och färgtonen på inläggen är en av punkterna. Så vi får be om lite tålamod och vi vill gärna ha kommentarer på hur ni uppfattar de ändringar som blir allteftersom... :)

Mvh
Göran
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Välkomna till nya forumet!

Inlägg av Olof »

Tack, det uppskattas
/Olof
(Och så fick jag prova snabbsvarsfunktionen också :))
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Välkomna till nya forumet!

Inlägg av Peter Estelius »

Tänk på att en balanserad kontrast mellan bakgrund och text är bra. Som nu med gul text i en del knappar mot ljusblå bakgrund blir lite för lite kontrast för att vara lättläst alla gånger.

Mvh

/Peter
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Välkomna till nya forumet!

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Medhåll. Dock är knapparna lite knepiga då de är bilder vilket gör att man behöver använda ett ritprogram för att skapa nya knappar. Men det finns en Photoshop-fil som man kan utgå ifrån om man vill göra nya:
https://www.phpbb.com/customise/db/styl ... ilver_gdk/

Med vänlig hälsning
Daniel
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Välkomna till nya forumet!

Inlägg av Peter Estelius »

Daniel Bergqvist skrev:Medhåll. Dock är knapparna lite knepiga då de är bilder vilket gör att man behöver använda ett ritprogram för att skapa nya knappar. Men det finns en Photoshop-fil som man kan utgå ifrån om man vill göra nya:
https://www.phpbb.com/customise/db/styl ... ilver_gdk/

Med vänlig hälsning
Daniel
Aha, men kan tyvärr inte hjälpa till då jag inte har Photoshop :( (för dyr för privatperson).

Men om du har tillgång till Photoshop så ska det gå rätt enkelt att byta färg bara på den gula texten, t ex till samma blå som övriga knappar.

Själv kör jag GIMP för bitgrafik, det liksom Inkscape kostar inget.

Mvh

/Peter
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Välkomna till nya forumet!

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag har inte heller Photoshop, och med tanke på mina grafiska färdigheter så uppskattar ni nog att jag håller mig borta från sånt :D

Men jag postade länken för kännedom, först och främst för Göran, men också ifall det finns andra i föreningen som är grafiskt intresserade. Men jag skulle inte bli förvånad om även Gimp klarar av att öppna Photoshop-filen. Lite google-sökning tyder på att så är fallet, men det beror lite på vilka finnesser som har använts när man skapade filen.

Med vänlig hälsning
Daniel
fixaforum
Webbplatsadministratör
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 21 nov 2013, 20:57

Re: Välkomna till nya forumet!

Inlägg av fixaforum »

Daniel Bergqvist skrev:Men jag postade länken för kännedom, först och främst för Göran,
Jobb, jobb, jobb....... 8-) :lol: :o :lol:
jrl
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 23 jul 2011, 11:39

Re: Välkomna till nya forumet!

Inlägg av jrl »

Re: texten har mjuka kanter

Knappast 500 ggr förstoring, snarare 5 ...
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Välkomna till nya forumet!

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Sant. Paint har skalfaktorn i %, vilket jag glömde...

Med vänlig hälsning
Daniel
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Välkomna till nya forumet!

Inlägg av Johan Winell »

Peter Estelius skrev:
Daniel Bergqvist skrev:Medhåll. Dock är knapparna lite knepiga då de är bilder vilket gör att man behöver använda ett ritprogram för att skapa nya knappar. Men det finns en Photoshop-fil som man kan utgå ifrån om man vill göra nya:
https://www.phpbb.com/customise/db/styl ... ilver_gdk/

Med vänlig hälsning
Daniel
Aha, men kan tyvärr inte hjälpa till då jag inte har Photoshop :( (för dyr för privatperson).

Men om du har tillgång till Photoshop så ska det gå rätt enkelt att byta färg bara på den gula texten, t ex till samma blå som övriga knappar.

Själv kör jag GIMP för bitgrafik, det liksom Inkscape kostar inget.

Mvh

/Peter
Hej på er forumgurus, ett alterantiv är ju att ladda ner ett "Buttonset" och installera.

Finns några här:

http://www.phpbbhacks.com/forumbuttons/

Men det finns säkert många fler.

Tack för ett verkligen bra jobb med att fixa nya forumet. Kanonbra av er alla.

God Jul och Gott Nytt År.
Vänliga hälsningar

Johan
Skriv svar