SJ L18p 3147 i 1:45

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Peter Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 16:15

Re: SJ L18p 3147 i 1:45

Inlägg av Peter Andersson »

Anders Johansson skrev:Nu passerade ju 891 under tråd i Växjö på flera ställen, dels passerade spåret till omlastningen, dels på väg till I-11
samt att säkerhetsavståndet då var 12m, dvs formellt var man under tråd oavsett....
Säkerhetsavståndet på 12m köper jag, men var skulle 891 passerat under tråd i Växjö? Visst är det väl så att inga normalspår norr om huvudspåret mot Alvesta, bortsett från perrongspår vid stationen (spår 1?), har varit elektrifierade. Omlastningsbangården var ju oelektrifierad...

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAA15745

...liksom spåren till godsmagasinet (Svelast).

http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAJ06259

Vad gällande spåret till I11 (fyrskenspåret) så har jag aldrig sett någon bild på det skulle ha varit elektrifierat. Jag har också svårt att förstå varför just det skulle ha varit det, då man i Växjö alltid haft ång/diesellokomotor. Så mitt påstående kvarstår att 891 aldrig gick under tråd i Växjö. 1067 gjorde det däremot.
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: SJ L18p 3147 i 1:45

Inlägg av Tobias Ljung »

Har lagt till några detaljer som kanske kan intressera. Det är dels en gastub, dels sandrör och så en bruten stegpinne. Stegpinnen finns etsad, intressenter kan höra av sig. Dessutom finns en uppdaterad DCC fil med bla finjusterad synkning av ångstötarna. Filen kan laddas ned med en ESU Lokprogrammer.
Bild

Kolförrådet har fyllts på. Undertill en balsaklots som målats svart på ovansidan.
Bild
Bild
Skriv svar