Dimmer till miniborrmaskin?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Dimmer till miniborrmaskin?

Inlägg av Lasse M »

Jag har en Minicraft miniborrmaskin och skulle behöva kunna reglera varvtalet på den. Särskilt när man borrar med små dimensioner som 0,3-0,4 mm vore det bra att kunna sänka varvtalet för att inte lika lätt råka bryta borr. Kom att tänka på en vanlig dimmer man sätter i eluttaget, skulle man kunna använda en sådan eller riskerar man skada motorn i borrmaskinen?
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Dimmer till miniborrmaskin?

Inlägg av Johan Winell »

Enklaste typen av dimmer jobbar väl med pulsning av 230 vilket nog inte är rekomendera då du får strömvariationer i lindningarna i motorn. Sen finns ju dimmer för motorstyrning. En sån skulle nog jag satsa på.

VH /johan
Vänliga hälsningar

Johan
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Dimmer till miniborrmaskin?

Inlägg av Lasse M »

Johan Winell skrev: Enklaste typen av dimmer jobbar väl med pulsning av 230 vilket nog inte är rekomendera då du får strömvariationer i lindningarna i motorn. Sen finns ju dimmer för motorstyrning. En sån skulle nog jag satsa på.

VH /johan


Ok, tack för rådet. Min miniborrmaskin drivs ju via adapter som sitter på stickkontakten så borrmaskinen drivs på 12v, gäller din rekomendation ändå?
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Dimmer till miniborrmaskin?

Inlägg av Johan Winell »

Då skulle jag dimmra med en vridpott på 12V som klarar effekten. Vilken märkeffekt har maskinen? Kan du mäta hur mycket ström maskien drar lastad på 12V, och också om trafon orkar hålla spänningen 12V då den lastas?

Räkna sedan på fallet att du lägger 11V på maskinen och 1V över potentiometern. Den ska då klara effektutvecklingen. Räkan sedan på fallet att du lägger 2V över maskinen och 10 V över potentiometern (detta är väl det lägsta du kan tänkas köra på). Den ska då också klara effektutvecklingen.

VH /Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Dimmer till miniborrmaskin?

Inlägg av Lasse M »

Johan Winell skrev: Då skulle jag dimmra med en vridpott på 12V som klarar effekten. Vilken märkeffekt har maskinen? Kan du mäta hur mycket ström maskien drar lastad på 12V, och också om trafon orkar hålla spänningen 12V då den lastas?

Räkna sedan på fallet att du lägger 11V på maskinen och 1V över potentiometern. Den ska då klara effektutvecklingen. Räkan sedan på fallet att du lägger 2V över maskinen och 10 V över potentiometern (detta är väl det lägsta du kan tänkas köra på). Den ska då också klara effektutvecklingen.

VH /Johan


Oj, som totalt elektronikokunnig blev detta överkurs för mig. Ute efter något att köpa färdigt som fungerar, så då får det nog bli en sådan där dimmer för motorstyrning som du tidigare rekommenderade. Har sökt efter MiniCraft på nätet men får inga träffar på någon sida för företaget/tillverkaren, enbart någon som tillverkar modeller men inga verktyg. Finns inte MiniCraft längre?
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Dimmer till miniborrmaskin?

Inlägg av Björn D »

Hej!
Det finns en enklare lösning som heter Märklin. Märklins gamla 30 VA (motsvarar i detta fall 30 W) vridtransformatorer brukar att gå att köpa på olika mässor från de som säljer begagnad mj-materiel för SEK 100,00. De är i princip värdelösa för dem som kör med moderna Märklinlok då den överspänning som användes för ändring av körriktning tenderar att bränna sönder elektroniken i moderna Märklinlok. Närmaste mässa är nog Hjulmarknaden i Stockholm.
Till Märklintransformatorn köper man sedan en rejäl kisellikriktare (min är en 5 A monterad på en aluminiumplatta) och man har ett en ypperlig spänningsmatning till sin Minicraft. Visserligen har dessa borrmaskiner en märkeffekt på 60 W men det kommer man inte i närheten av när man borrar med små klena borr. Sedan är Märklintransformatorn försedd med en ganska långsam termosäkring som tillåter att man överbelastar den en kortare stund.
Minicraft försvann nog från marknaden för mer än tio år sedan men de tillverkade bra grejor.
Ska man borra med klena borr bör man använda spännhylsor och smörja med någon skärvätska. Det behöver inte vara så avancerat, själv använder jag en pipett med fotogen.

Mvh
Björn D
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Dimmer till miniborrmaskin?

Inlägg av Lasse M »

Tack för tipset Björn samt infon om Minicraft. Får se vad det blir, kanske enklare att inskaffa ytterligare en miniborrmaskin med ställbar hastighet. Någon som kan rekommendera några prisvärda alternativ?
pcederstrand
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 06 mar 2013, 12:26

Re: Dimmer till miniborrmaskin?

Inlägg av pcederstrand »

jag har en 220V Dremel och gjort en skarvsladd med en vanlig lampdimmer (sladdmonterad version) på. Den fungerar perfekt när man vill köra lite saktare än den lägsta orginal på Dremeln.

Enda nackdelen man ser är att Dremeln har för lite kraftmoment vilket betyder att kör man för sakta så stannar den gärna så fort man pressar för hårt. Det behövs lite fart.

Men det går alltså jättebra att sänka lägsta fart rejält.

//peter
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Dimmer till miniborrmaskin?

Inlägg av Peter Estelius »

Velleman har en byggsats till en hastighetsregulator för en rimlig peng. Denna lär till och med vara bra att hastighetsreglera småmaskiner som en Unimatsvarv.

Se länken: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20551

Verkar inte vara allt för svår att peta ihop för egen hand och är nog ett bra val för reglering av en Dremel. Tänkte själv peta ihop en till min lilla svarv.

Mvh

/Peter
Thomas Helin
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 31 jul 2007, 06:03

Re: Dimmer till miniborrmaskin?

Inlägg av Thomas Helin »

Hej
En helt annan lösning som troligen inte fingerar i detta fall men ändå.
För evigheter sedan köpte jag en Dremel i USA och för att köra den använde jag en vridtransformator. Två flugor i samma smäll: både nedtransformering av våra 220 V men också hastighetsreglering. Fungerade kanon.
Thomas
Skriv svar