Dimmer till miniborrmaskin?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Arne Lindgren
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 09:23

Re: Dimmer till miniborrmaskin?

Inlägg av Arne Lindgren »

pcederstrand skrev: jag har en 220V Dremel och gjort en skarvsladd med en vanlig lampdimmer (sladdmonterad version) på. Den fungerar perfekt när man vill köra lite saktare än den lägsta orginal på Dremeln.

Enda nackdelen man ser är att Dremeln har för lite kraftmoment vilket betyder att kör man för sakta så stannar den gärna så fort man pressar för hårt. Det behövs lite fart.

Men det går alltså jättebra att sänka lägsta fart rejält.

//peter

Jättebra, jag köpte en dimmer men har inte vågat testa efter alla varningar.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Dimmer till miniborrmaskin?

Inlägg av Lasse M »

pcederstrand skrev: jag har en 220V Dremel och gjort en skarvsladd med en vanlig lampdimmer (sladdmonterad version) på. Den fungerar perfekt när man vill köra lite saktare än den lägsta orginal på Dremeln.

Enda nackdelen man ser är att Dremeln har för lite kraftmoment vilket betyder att kör man för sakta så stannar den gärna så fort man pressar för hårt. Det behövs lite fart.

Men det går alltså jättebra att sänka lägsta fart rejält.

//peter


Intressant, frågan är ju då om detta skulle funka på min Minicraft som drivs via en adapter för 12V. Tål adaptern att påverkas av en dimmer?
Arne Lindgren
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 09:23

Re: Dimmer till miniborrmaskin?

Inlägg av Arne Lindgren »

Det finns gott om märklintransormatorer på Tradera, jag skulle köpt en sån om inte min maskin var en Dremel.
Per N
Inlägg: 208
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Dimmer till miniborrmaskin?

Inlägg av Per N »

Hej!

För att varvtalsreglera en Minicraft miniborrmaskin skulle jag också satsa på en märklintransformator + likriktare eller ännu hellre en transformator med inbyggd likriktare för 2R likström från t.ex. Roco, Fleichmann eller Lima. Då får Du en lösning som är framtagen för uppgiften att driva en 12 VDC motor inom sitt normala arbetsområde.

Däremot avråder jag bestämt från att sätta in en dimmer på 230 VAC sidan och sedan sätta in en adapter för 12V efter för att reglera Minicraft-maskinen! Adaptern är ju konstruerad för att leverera konstant 12 VDC ut även om inspänningen svajar. Sedan lär adaptern inte kunna hantera alla variationer av inspänningen, utan troligen kommer den att switcha mer och mer frenetiskt ju lägre den effektiva spänningen från dimmern är, med allt större värmeutveckling och effektförlust tills något går sönder. Tills dess lär utspänningen från adaptern vara i stort sett konstant. Ingen reglering av motorvarvet alltså!

Lasse M frågar; Tål adaptern att påverkas av en dimmer? Det är högst tveksamt om adaptern tål detta, det ger alltså ingen varvtalsreglering och inget att rekommendera!

För att undvika missförstånd så bör det påpekas att i den här tråden har det;
* dels diskuterats Minicraft miniborrmaskiner som är framtagna för 12 V DC som inte kan regleras med dimmer på 230 VAC sidan med efterföljande adapter.
(jag hittade specen på en på nätet som uppger 0 - 18 VDC (30 W); [link]http://www.rapidonline.com/tools-equipm ... #techSpecs[/link] )
* dels har det diskuterats t.ex. Dremmel miniborrmaskiner som drivs med 230 VAC. Dessa kan regleras med hjälp av dimmer - helst då en som är avsedd för motorreglering.

MVH / Per N
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Dimmer till miniborrmaskin?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Nu kanske jag ger fel svar på fel fråga. Men jag har Multiverktyg Cotech som har valfri hastighet, samt kompletterad med Borrstativ Dremel 220. Jag ska införskaffa en borrchuck också till den.

Med vänlig hälsning
Daniel
Arne Lindgren
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 30 apr 2010, 09:23

Re: Dimmer till miniborrmaskin?

Inlägg av Arne Lindgren »

Daniel Bergqvist skrev: Nu kanske jag ger fel svar på fel fråga. Men jag har Multiverktyg Cotech som har valfri hastighet, samt kompletterad med Borrstativ Dremel 220. Jag ska införskaffa en borrchuck också till den.

Med vänlig hälsning
Daniel

Oj, jag hade inte tänkt på att fråga om en Cotech passar i ett Dremelstativ.. Då behöver jag inte köpa en Dremel till mit frässtativ jag ska köpa från Conrad. Tack!
/Arne
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Dimmer till miniborrmaskin?

Inlägg av Lasse M »

Tack Per för utmärkt förklaring. Ska ta en titt efter nån gammal Roco trafo på Tradera eller e-bay om det bara är till att köra direkt med en sådan. En tråd till varje tråd på borrmaskinens kabel och så är det klart, låter ju som bästa lösningen.

Tack Daniel för länkarna, kan hända jag väljer en en ny borrmaskin istället för en trafo. Hur är det med Cotech maskinen på din länk, är minsta borrdiameter den kan ta 2,4 mm?
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Dimmer till miniborrmaskin?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Cotech-maskinen är kompatibel med Dremel, så Dremels prylar funkar till Cotech-maskinen. Borrchuck Dremel är en 3-backschuck, 0,5-3,2 mm. Clas Ohlson har även en sats spännhylsor för 0,8, 1,6, 2,4 och 3,2 mm.

Clas Ohlsons spännhylsor (kopiera hela raden till webbläsaren)
http://www.clasohlson.com/se/Spännhylse ... el/20-5803

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar